BMW XM - Element ofensywny
SUV'y i crossovery firmowane przez oddział BMW M nie są niczym nowym. Pierwsi przedstawiciele tych gatunków wyewoluowali z seryjnie produkowanych modeli kilkanaście lat temu. Dziś mamy do czynienia z czymś zupełnie innym. Oto XM, pierwszy, samodzielny SUV z oddziału M i pierwsze dzieło oddziału M z hybrydowym układem napędowym.
Debiut XM nie powinien nikogo zaskoczyć. BMW straszyło konceptem ogromnego, mocarnego SUV'a o właśnie takim oznaczeniu w listopadzie ubiegłego roku i obiecywało maksymalną moc nawet 750 koni mechanicznych. Dziś możemy oglądać już seryjne XM. Maszyna ma ponad 5,1 metra długości, waży ponad 2,7 tony i zasilana jest podwójnie turbodoładowanym, benzynowym V8 o pojemności prawie 4,4 litra. Ze spalinowym motorem współpracuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów M Steptronic, z którą zintegrowano silnik elektryczny z funkcją odzyskiwania energii kinetycznej. Napęd przenoszony jest stale z jednego lub obu silników na raz na wszystkie cztery koła w systemie M xDrive.
Silnik spalinowy generuje maksymalnie 489 koni mechanicznych oraz 650 niutonometrów, które dostępne są już przy 1,6 tysiąca obrotów na minutę. Silnik elektryczny dostarcza do 197 KM oraz 280 Nm i podłączony jest do litowo-jonowych baterii o pojemności 29,5 kWh, które umieszczono w podłodze. Moc systemowa dochodzi do 653 koni mechanicznych, moment obrotowy do 800 niutonometrów. XM może rozpędzić się do setki w czasie 4,3 sekundy i rozwinąć maksymalnie 250 km/h (z opcjami limit będzie można podnieść do 270 km/h). W trybie elektrycznym możliwe będzie pokonanie do 88 kilometrów z prędkością do 140 km/h. Do wyboru będzie kilka różnych trybów jazdy, w tym tryb 4WD Sport, w którym większość mocy i momentu będzie wysyłane na tylne koła.
Standardem jest m.in. adaptacyjne zawieszenie oraz systemy kontroli trakcji i dodatkowego, automatycznego hamowania jednego lub kilku kół w celu szybszego pokonywania zakrętów. Opcje: felgi w rozmiarze do 23 cali oraz pakiety z oddziału BMW Individual, w tym malowanie upamiętniające 50-lecie oddziału BMW M. Produkcja XM ruszy w grudniu w zakładach w Spartanburgu w USA. Na tym nie koniec. Jesienią przyszłego roku ofertę ma powiększyć model XM Red Label. Pod nowym szyldem będzie kryła się maszyna, w której moc silnika spalinowego podniesiono do okolic 585 koni mechanicznych. Red Label według wstępnych kalkulacji BMW ma dysponować mocą prawie 750 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym aż 1000 niutonometrów.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW XM na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum