Aktualności
01.10.2022

BMW XM Element ofensywny

SUV'y i crossovery firmowane przez oddział BMW M nie są niczym nowym. Pierwsi przedstawiciele tych gatunków wyewoluowali z seryjnie produkowanych modeli kilkanaście lat temu. Dziś mamy do czynienia z czymś zupełnie innym. Oto XM, pierwszy, samodzielny SUV z oddziału M i pierwsze dzieło oddziału M z hybrydowym układem napędowym.

Debiut XM nie powinien nikogo zaskoczyć. BMW straszyło konceptem ogromnego, mocarnego SUV'a o właśnie takim oznaczeniu w listopadzie ubiegłego roku i obiecywało maksymalną moc nawet 750 koni mechanicznych. Dziś możemy oglądać już seryjne XM. Maszyna ma ponad 5,1 metra długości, waży ponad 2,7 tony i zasilana jest podwójnie turbodoładowanym, benzynowym V8 o pojemności prawie 4,4 litra. Ze spalinowym motorem współpracuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów M Steptronic, z którą zintegrowano silnik elektryczny z funkcją odzyskiwania energii kinetycznej. Napęd przenoszony jest stale z jednego lub obu silników na raz na wszystkie cztery koła w systemie M xDrive.

Zdjęcie BMW XM

Silnik spalinowy generuje maksymalnie 489 koni mechanicznych oraz 650 niutonometrów, które dostępne są już przy 1,6 tysiąca obrotów na minutę. Silnik elektryczny dostarcza do 197 KM oraz 280 Nm i podłączony jest do litowo-jonowych baterii o pojemności 29,5 kWh, które umieszczono w podłodze. Moc systemowa dochodzi do 653 koni mechanicznych, moment obrotowy do 800 niutonometrów. XM może rozpędzić się do setki w czasie 4,3 sekundy i rozwinąć maksymalnie 250 km/h (z opcjami limit będzie można podnieść do 270 km/h). W trybie elektrycznym możliwe będzie pokonanie do 88 kilometrów z prędkością do 140 km/h. Do wyboru będzie kilka różnych trybów jazdy, w tym tryb 4WD Sport, w którym większość mocy i momentu będzie wysyłane na tylne koła.

Zdjęcie BMW XM

Standardem jest m.in. adaptacyjne zawieszenie oraz systemy kontroli trakcji i dodatkowego, automatycznego hamowania jednego lub kilku kół w celu szybszego pokonywania zakrętów. Opcje: felgi w rozmiarze do 23 cali oraz pakiety z oddziału BMW Individual, w tym malowanie upamiętniające 50-lecie oddziału BMW M. Produkcja XM ruszy w grudniu w zakładach w Spartanburgu w USA. Na tym nie koniec. Jesienią przyszłego roku ofertę ma powiększyć model XM Red Label. Pod nowym szyldem będzie kryła się maszyna, w której moc silnika spalinowego podniesiono do okolic 585 koni mechanicznych. Red Label według wstępnych kalkulacji BMW ma dysponować mocą prawie 750 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym aż 1000 niutonometrów.

Skomentuj na forumUdostępnij