Aktualności
29.06.2023

Ferrari SF90 XX Stradale Maksymalna ekspresja

Program XX, który od prawie dwóch dekad prowadzi Ferrari, sprowadzał się do tej pory do ściśle limitowanych samochodów wyścigowych, które dotknąć mogli tylko nieliczni. Ale to już przeszłość: najnowsze coupe SF90 XX Stradale oraz otwarte SF90 XX Spider to pierwsze auta w rodzinie z prawem do poruszania się po drogach publicznych.

Program XX fascynuje nieprzerwanie od 2005 roku: to właśnie w jego ramach najbardziej zasłużeni klienci Ferrari mogą bawić się w kierowców wyścigowych w wyjątkowych maszynach, które powstały w liczbie tylko kilkudziesięciu sztuk każda. Jakich maszyn? Te nazwy zna każdy miłośnik marki z Maranello: FXX, 599XX oraz FXX-K, plus wersje Evo dla każdej z nich. W tym roku Ferrari wpadło na pomysł przeniesienia programu XX na zwykłe drogi za sprawą zupełnie nowego SF90 XX w dwóch wersjach nadwoziowych. Samochody te bazują na najbardziej zaawansowanym technologicznie modelach marki, zaczynając od pokazanej w 2019 roku hybrydy SF90 Stradale o mocy okrągłego tysiąca koni mechanicznych. W przypadku obu nowych XX hybrydowy układ napędowy, podwozie i aerodynamikę drogowego SF90 popchnięto ku rekordowym osiągom i wydajności.

Zdjęcie Ferrari SF90 XX Stradale

SF90 XX Stradale i SF90 XX Spidera napędza podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności czterech litrów, 8-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, dwa silniki elektryczne na przedniej osi oraz trzeci silnik elektryczny osadzony między jednostką spalinową, a skrzynią biegów. Zmodernizowaną, widlastą ósemkę udało się podkręcić z 780 do 797 koni mechanicznych i z 800 do 804 niutonometrów. Moc silników elektrycznych zwiększono w sumie z 220 do 233 koni mechanicznych. Maksymalna moc układu napędowego podskoczyła w sumie z 1000 do 1030 koni mechanicznych. Do wyboru mamy w dalszym ciągu m.in. elektryczny tryb jazdy, w którym baterie o pojemności 7,9 kWh mają pozwolić na przejechanie do 25 kilometrów z prędkością ograniczoną do 135 km/h. Jedną z wielu nowości jest system dostarczający dodatkowe zastrzyki mocy na wyjściu z zakrętów, który w przypadku 3-kilometrowego, fabrycznego toru Fiorano ma odpowiadać za urwanie około 0,25 sekundy na okrążenie.

Zdjęcie Ferrari SF90 XX Spider

SF90 XX otrzymało zupełnie nową karoserię z włókien węglowych i aluminium. To pierwsze, drogowe Ferrari od czasów F50 z połowy lat dziewięćdziesiątych, w którym postawiono nieruchome skrzydło z tyłu. Wiele, nieruchome skrzydło! Docisk aerodynamiczny w przypadku coupe miał zostać zwiększony aż dwukrotnie w porównaniu do zwykłego SF90 Stradale. W tylnej części karoserii zaadoptowano zupełnie nowy pas świetlny, inspirowany najwyraźniej wyścigowym prototypem 499P typu Le Mans Hypercar, który niecałe trzy tygodnie temu przyniósł Ferrari dziesiątą i pierwszą od 1965 roku wygraną w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Masę własną auta udało się zredukować o jakieś 10 kilogramów. Standardem są m.in. węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (tarcze na tylnej osi powiększono z 360 aż do 390 milimetrów średnicy), a wśród opcji znajdziemy lekkie felgi z włókien węglowych. W Spiderze jak zwykle zainstalowano twardy, automatycznie składany i rozkładany dach (rozłożenie ma zajmować tylko 14 sekund i może odbywać się w ruchu z prędkością do 45 km/h).

Zdjęcie Ferrari SF90 XX Stradale

Osiągi? Piorunujące, oczywiście: od zera do setki w 2,3 sekundy, od zera do 200 km/h w czasie 6,5 sekundy (6,7 sekundy w Spiderze) i prędkość maksymalna w okolicach 320 km/h. W ciągu najbliższych tygodni mamy zobaczyć SF90 XX Stradale na fabrycznym torze Fiorano, którego rekord należy obecnie do SF90 Stradale z czasem jednej minuty i 19 sekund (tuż za nim jest hybrydowe, 963-konne LaFerrari, które ma już dziesięć lat, z wynikiem jednej minuty i 19,7 sekundy). Drogowe SF90 XX będzie limitowane, ale nie aż tak bardzo, jak jego torowi przodkowie. Ferrari zamierza wyprodukować w sumie prawie 1,4 tysiące samochodów: 799 egzemplarzy SF90 XX Stradale oraz 599 egzemplarzy SF90 XX Spider. Wszystkie będą tradycyjnie objęte 7-letnim programem serwisowania.

Skomentuj na forumUdostępnij