Aktualności
09.02.2024

Alpine A524 Lepsze nastawienie

Alpine Motorsports za jednym zamachem pokazało finalne malowanie swojego prototypu na długodystansowe mistrzostwa świata, podzieliło ostatecznie sześciu kierowców na dwa składy i pokazało swój nowy bolid na nadchodzący sezon Formuły 1, maszynę o oznaczeniu A524. Ten ostatni ma rozwiązywać wiele bolączek swojego poprzednika.

Alpine A524, odsłonięte w centrali zespołu w Enstone w Wielkiej Brytanii, ma być konstrukcją zupełnie nową. Jej twórcy zapewniają, że z poprzednika została właściwie tylko kierownica. Cała reszta została przeprojektowana z myślą o poprawie balansu i przyczepności bolidu, co sprowadza się między innymi do zmian w elementach aerodynamicznych i konstrukcji zawieszenia, ze szczególnym wskazaniem na tylną oś. Tak samo, jak w poprzednim roku, przygotowano dwa warianty kolorystyczne. Bolid z przewagą firmowego, różowego odcienia BWT, sponsora tytularnego zespołu, ma pojawić się w tym roku w kilku wybranych wyścigach. Już za niecałe dwa tygodnie A524 wyjedzie na pierwsze, przedsezonowe testy w Bahrajnie.

Zdjęcie Alpine A524

W tym roku większych zmian w regulacjach technicznych Formuły 1 nie ma. Najważniejsze z nich sprowadzają się do kwestii bezpieczeństwa, jak zwiększenie wytrzymałości pałąka typu halo oraz uwięzi kół. Wszystkie bolidy pozostają ponad pięciometrowymi hybrydami o masie minimalnej na poziomie 798 kilogramów, nie wliczając paliwa. Na hybrydowy układ napędowy składa się turbodoładowane V6 o pojemności 1,6 litra, systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania i cieplnej z układu wydechowego oraz sekwencyjne, półautomatyczne skrzynie biegów o ośmiu przełożeniach. Rozwój układów napędowych został już zamrożony, pomijając zmiany koniecznie do poprawy niezawodności (w sezonie 2026 do użytku wejdą nowe układy napędowe). Bolidy Apline od samego początku korzystają z układów produkcji Renaulta, do którego należy Alpine.

Zdjęcie Alpine A524

Drugi rok z rzędu francuski zespół będzie miał w pełni francuski skład. Jego bolidy poprowadzą: 27-letni Esteban Ocon, który jest cały czas związany z programem wyścigowym Mercedesa-AMG, oraz 28-letni Pierre Gasly. Ocon zadebiutował w mistrzostwach świata w połowie sezonu 2016 w zespole Manor. W swojej karierze wystartował w 133 wyścigach grand prix, wygrał w jednym z nich i trzy razy stawał na podium. Sezon 2023 zakończył na miejscu dwunastym w klasyfikacji generalnej kierowców. Gasly zadebiutował w końcówce sezonu 2017 w barwach Toro Rosso. Od tamtej pory wziął udział w 130 wyścigach, wygrał w jednym z nich i cztery razy stawał na podium. Ubiegły rok ukończył na miejscu jedenastym w generalce, a w Holandii przyniósł zespołowi jego jedyne podium w całym roku. Alpine zamknęło sezon 2023 na miejscu szóstym w klasyfikacji generalnej konstruktorów, spadając z miejsca czwartego względem sezonu 2022.

Skomentuj na forumUdostępnij