Aktualności
01.04.2024

Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Rozwój i nauka

Hyundai ogłasza pełną gotowość do poszerzenia swojej markowej serii wyścigowej o samochody o napędzie elektrycznym. Pierwszym z przedstawicieli nowej ery będzie pucharowy pojazd bazujący na seryjnie produkowanym modelu Ioniq 5 N, którego maksymalna moc dochodzi aż do sześciuset pięćdziesięciu koni mechanicznych.

Zupełnie nowy Ioniq 5 N eN1 Cup, bo o nim właśnie mowa, został pokazany przy okazji zbliżającego się sezonu Hyundai N Festival. To największa, koreańska seria wyścigowa jednej marki, łącząca różne formaty i adresowana do kierowców o różnych umiejętnościach. Od tego roku wykorzystywany jest w niej spalinowy model Avante klasy N1, znany na naszym kontynencie jako Elantra. Już w pierwszej rundzie na torze Inje Speedium pod koniec kwietnia do zabawy dołączy elektryczny Ioniq 5 N eN1 Cup, ale tylko w celach szkoleniowych. Z nowym samochodem i nową technologią w najbliższych miesiącach będą mogli zapoznać się nie tylko kierowcy i mechanicy, ale również cała obsługa toru wyścigowego, wliczając służby ratunkowe.

Zdjęcie Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup

Pucharowy Ioniq 5 N klasy eN1 zachowuje najważniejsze cechy modelu, na którym bazuje i z zewnątrz zwraca uwagę przede wszystkim body kitem z poszerzonymi nadkolami, nowymi zderzakami, dyfuzorem i dużym skrzydłem. Ogołoconą kabinę wypełnia pełnowymiarowa klatka bezpieczeństwa, kubełkowy fotel z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa i cyfrowa deska rozdzielcza. Nowe jest zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami i sprężynami, 18-calowe felgi z ogumieniem typu slick i wydajniejszy układ hamulcowy. Elektryczny układ napędowy został poddany modyfikacjom, które sprowadzają się przede wszystkim do zwiększenia mocy, zwiększenia wydajności systemu odzyskiwania energii z hamowania oraz instalacji większej paczki baterii.

Zdjęcie Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup

W modelu drogowym znajdziemy 226-konny silnik na przedniej osi, 383-konny na osi tylnej oraz baterie o pojemności 84 kilowatogodzin, które w optymalnych warunkach z wykorzystaniem stacji o mocy 350 kW można naładować z poziomu 10 do 80% w jakieś 18 minut. Maksymalna moc układu napędowego sięga 650 koni mechanicznych! Dokładna specyfikacja wersji wyścigowej pozostaje na razie tajemnicą. Wiadomo jedynie, że ważące około 1970 kilogramów auto będzie korzystać z systemów N e-Shift (wirtualna zmiana biegów), N Active Sound+ (głośniejsza oprawa dźwiękowa), N Grin Boost (chwilowy wzrost mocy) oraz układu podgrzewającego baterie, który pozwoli na wykrzesanie najlepszych osiągów i wydłużenie żywotności układu napędowego. Na razie Ioniq 5 N eN1 Cup będzie ścigał się tylko w Korei, ale już teraz trwają prace nad zaadoptowaniem klasy eN1 w innych regionach świata.

Skomentuj na forumUdostępnij