Porsche 911 Speedster - Specjalne życzenie
Speedstery rozpalają wyobraźnię kolekcjonerów samochodów marki Porsche nieprzerwanie od lat pięćdziesiątych, w których rządził model 356. W tym stuleciu powstały dopiero dwie limitowane generacje modelu 911 Speedster, a w międzyczasie zdarzały się dziury w historii. Jedna z nich pojawiła się za czasów 911 generacji 993.
Limitowane Speedstery są obowiązkową pozycją oferty Porsche niemal nieprzerwanie od 1954 roku i charakteryzują się otwartymi karoseriami ze skróconą przednią szybą oraz osobliwymi pokrywami tylnej części nadwozia. Tak było do przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. W ramach czwartej generacji modelu 911, która pojawiła się pod koniec 1993 roku, seryjnie produkowanego Speedstera nie było, pomijając one-off'y, w tym pojazd zbudowany jako prezent dla Ferdinanda Alexandera Porsche. Taka dziura w historii 911 zwróciła uwagę jednego z kolekcjonerów samochodów Porsche, który poszukiwał auta marzeń. Okazało się, że może być nim tylko 911 Speedster generacji 993, który nigdy nie powstał... aż do teraz. Marzenie zamieniło się w rzeczywistość dzięki fabrycznemu zespołowi projektów specjalnych, Sonderwunsch.
Prace nad Speedsterem generacji 993 na specjalne zamówienie prowadzono przez blisko trzy lata, a samochodów oparto na egzemplarzu seryjnego modelu 911 Carrera Cabriolet, który wyprodukowano w 1994 roku. Zgodnie ze sztuką w aucie obcięto i mocniej pochylono przednią szybę, a za plecami kierowcy i pasażera ustawiono dwa charakterystyczne garby. Modyfikacje poszły oczywiście znacznie dalej: nowe panele karoserii z elementami poprawiającymi aerodynamikę, poszerzony tył rodem z 911 Turbo, osłony tylnych nadkoli, nowoczesne oświetlenie z przodu i z tyłu, 18-calowe felgi typu Turbo, fotele z włókien węglowych, węglowe detale deski rozdzielczej, nowoczesny system multimedialny Porsche Classic Communication Management, sprzęt opracowany w oddziale Porsche Classic dla zabytkowych modeli i wiele innych.
Umieszczony za tylną osią 6-cylindrowy silnik, zawieszenie, układ kierowniczy i układ hamulcowy zaadoptowano z modelu 911 Carrera RS, który za nowości był najmocniejszym, chłodzonym powietrzem Porsche w ofercie. Wolnossący silnik o pojemności 3,8 litra rozwija okrągłe 300 koni mechanicznych, które przenoszone są na tylą oś za pomocą ręcznej skrzyni o sześciu biegach. Ręcznie zbudowany samochód został zabezpieczony od nowa z poziomu dosłownie gołej blachy i pomalowany w żółtym odcieniu Otto Yellow. Podoba się? Porsche z pewnością jest zadowolone i już czeka na kolejne pomysły i kolejnych chętnych do wznowionego programu Sonderwunsch (dosłownie "specjalne życzenie"), którego początki sięgają lat siedemdziesiątych.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche 911 Speedster na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum