Global-E E1 - Naprawa świata
Samochodowe wyróżnienie X-Prize czekające na twórców pojazdu codziennego użytku potrzebującego nie więcej, jak 2,35 l paliwa na 100km wchodzi w decydującą fazę. Do ścisłego finału przeszły 43 drużyny, a wśród wynalazków mniej lub bardziej przypominających samochody znalazł się między innymi interesujący projekt firmy Global-E.
Zakład z Luizjany (tylko 9 zespołów pochodzi spoza USA) liczący sobie 54 pracowników pracuje nad hybrydowym, 4-osobowym coupe o oznaczeniu G1, sportowym pojazdem o oznaczeniu E1 mającym pomieścić od 4 do 6 osób oraz najmniej interesującym, miejskim, elektrycznym Pulse. Na zakończonych niedawno targach SEMA pokazano już kompletnego Pulse, prototypowego G1 oraz połowę E1.
Coupe G1 (powyżej) służy w tej chwili firmie jako poligon doświadczalny, a szczegóły na temat jego hybrydowego układu napędowego pozostają tajemnicą. Wiadomo jedynie, iż pojazd jest w stanie osiągnąć 120 mpg, co odpowiada zaledwie 1,96 l/100km, i przejechać na jednym tankowaniu i ładowaniu do 1300 km. Global-E nie wyklucza w niedalekiej przyszłości, o ile tylko znajdą się chętni, podjęcia zbudowania kilku egzemplarzy auta na sprzedaż.
Model E1 (powyżej) to z założenia sportowy, futurystyczny crossover i pierwsza z pięciu ewolucji nadwoziowych, które mają nosić kolejno oznaczenia E2, E3, E4 oraz E5 (jedna z nich ma zakończyć żywot na crash teście, a pozostałe wziąć udział w zmaganiach X-Prize). Każdy z egzemplarzy ma być napędzany turbodoładowanym, spalinowym silnikiem o pojemności 1,05 litra przystosowanym do spalania etanolu. Jednostka ma rozwijać 82 KM i 146 Nm i być wspomagana przez bliżej nieokreślone silniki elektryczne przy kołach.
E1 ważący około 1315 kilogramów miałby rozpędzać się do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i rozwijać prędkość maksymalną ponad 160 km/h. O ile pojazd wejdzie do produkcji miałby kosztować 24 tysiące dolarów. W pierwszym roku miałoby powstać 5 tysięcy sztuk, w kolejnym 20, a w trzecim roku aż milion. Średnie spalanie miałoby sięgać tylko 110 mpg - 2,15 l/100km.
Automotive X Prize to, w wielkim skrócie i uproszeniu mówiąc, zmagania o nagrodę w wysokości 10 milionów dolarów ufundowaną przez X Prize Foundation dla producenta ekonomicznego i ekologicznego auta spełniającego szereg warunków, między innymi spalania nie większego niż 100 mpg (2,35 l/100km). Między majem a sierpniem przyszłego roku wszystkie pojazdy, które dostały się do ścisłego finały mają przejść w USA szereg wyczerpujących testów. Zwycięzca ma zostać wyłoniony we wrześniu 2010 roku w Waszyngtonie.
Źródło/zdjęcia: teamglobal-e.com Global-E E1 na forumGlobal-E G1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum