Porsche Panamera - Nowa kolejka
Już za kilkanaście dni na wystawie samochodowej w Szanghaju zadebiutuje nowa Panamera. Nie zupełnie nowa generacja, ale model odświeżony przez Porsche po prawie 4,5 latach od debiutu. Jeśli ktoś liczył na drastycznie zmiany wyglądu wzorem konceptu Sport Turismo, ten będzie musiał obejść się smakiem.
Panamera anno Domini 2013 ewoluuje: auto zostało ubrane w nowe zderzaki, przeprojektowano przednie reflektory z możliwością umieszczenia LED'ów, zainstalowano nowe końcówki wydechu, dodano kilka nowych wzorów felg. Najbardziej zmieniał się tył: zmieniono klapę bagażnika, poszerzono tylną szybę, poszerzono opcjonalny spoiler, zmieniono kształt lamp i na sam dół przesunięto wnękę na tablicę rejestracyjną.
Nowa rodzina Panamery obejmuje w tej chwili dziesięć wariacji. Podstawowe to zwykła, benzynowa Panamera z 3,6 litrowym silnikiem o mocy 310 KM i momencie 400 Nm oraz wysokoprężna Panamera Diesel z 3-litrową jednostką o mocy 250 KM i momencie 550 Nm. W Niemczech oba modele wraz z podatkiem VAT będą kosztować odpowiednio 83,3 i 81,8 tysięcy euro. Z kupnem Diesla można na razie się wstrzymać - na początku 2014 na rynek wejdzie zupełnie nowa jednostka o mocy 300 KM.
Panamera 4 z napędem na wszystkie cztery koła zasilana jest także 3,6-litrową benzyną o mocy 310 koni mechanicznych. Auto z pakietem Sport Chrono rozpędza się do 100 km/h w czasie 5,9 sekund i rozwija prędkość maksymalną 257 km/h. Cena samochodu to 88,5 tysięcy euro, czyli obecnie około 370 tysięcy złotych (bazowa Panamera to w przeliczeniu niecałe 350 tysięcy PLN, a Panamera Diesel około 343 tysiące PLN).
W modelach Panamera S i Panamera 4S nie znajdziemy już wolnossącego V8 o pojemności 4,8 litrów. Jego miejsce zajmuje podwójnie doładowane V6 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 520 Nm, do nad V8 daje przewagę 20 KM i 20 Nm. 4S uzbrojone w Sport Chrono rozwija setkę w 4,5 sekundy i rozwija prędkość 286 km/h. Wersja z napędem tylko na tył jest o 0,3 sekundy wolniejsza, ale przy masie o 60 kilogramów mniejszej jest w stanie osiągnąć prędkość 287 km/h.
Kolejna nowość to ważąca dwie tony Panamera 4S Executive z rozstawem osi zwiększonym o 150 milimetrów i większą ilością miejsca dla pasażerów z tyłu. W takim wydaniu auto będzie kosztowało 132,7 tysięcy euro (ponad 555 tysięcy złotych). Za mniejszą Panamerę S zapłacimy około 101,8 tysięcy euro, a za Panamerę 4S prawie 107,2 tysięcy euro (odpowiednio okolice 427 i 449 tysięcy złotych).
Nastawiona na szybką jazdę Panamera GTS polegać będzie na 4,8-litrowym V8 o mocy 440 KM i momencie obrotowym 520 Nm oraz na napędzie na wszystkie cztery koła. To o 10 KM więcej, niż poprzednio. Auto będzie rozpędzało się do 100 km/h w czasie 4,4 sekund, przyspieszało z 80 do 120 km/h w czasie 3,1 sekund i rozwijało prędkość maksymalną 288 km/h. Cena: prawie 121,6 tysięcy euro, czyli prawie 510 tysięcy złotych.
Najmocniejszym wariantem w tym roku będzie Panamera Turbo z doładowanym V8 o pojemności 4,8 litrów. W standardzie silnik będzie generował 520 KM i 700 Nm, a z paczką Sport Chrono aż 770 Nm. Do 100 km/h rozpędzimy się w najlepszym wypadku w czasie 3,9 sekund. Na tym nie koniec, w ofercie pojawi się także prestiżowa Panamera Turbo Executive o długości 5,17 metrów. Za Turbo 146, za Executive 163,4 tysiące euro - 612 i 684 tysiące złotych. Więcej na temat turbodoładowanej Panamery w osobnej notce: Porsche Panamera Turbo Executive.
Co stało się z hybrydą? Będzie, ale całkowicie odmieniona. Panamera S E-Hybrid będzie pierwszą w swojej klasie hybrydą typu plug-in, czyli taką, w którą będziemy mogli wetknąć wtyczkę z prądem. Jej średnie zapotrzebowanie na paliwo spadnie aż o 56 procent do 3,1 litrów, a w trybie elektrycznym będzie można pokonać do 36 kilometrów (według norm NEDC). Więcej na temat nowej hybrydy przeczytacie w osobnej notce: Porsche Panamera S E-Hybrid.
Większość wariacji limuzyny Panamera wyposażona będzie w 7-stopniowy automat Porsche Doppelkupplung PDK. Automat Tiptronic S o ośmiu biegach znajdziemy na pokładzie modelu Diesel i S E-Hybrid. Modele serii Executive wyposażone będą dodatkowo w nowe, pneumatyczne zawieszenie. Mniejsze nowości obejmą: kierownicę, automatyczną klapę bagażnika, udoskonaloną kontrolę trakcji i poprawiony system rozpoznawania znaków drogowych.
Porsche Panamera w nowej generacji pojawi się w sprzedaży w czerwcu. W przyszłym roku oprócz silnika wysokoprężnego do ofery dołączą flagowe modele Panamera Turbo S i Panamera Turbo S Executive. Wystawa w Szanghaju, na której auto będzie miało swoją światową premierę, będzie otwarta dla zwiedzających w dniach od 21 do 28 kwietnia.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche Panamera na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum