Koenigsegg Jesko Absolut - Ostatnie słowo
Koenigsegg pokazał światu drugą wersję super coupe Jesko, modelu, o którym po raz pierwszy usłyszeliśmy rok temu. Właśnie wtedy przed publicznością zgromadzoną w Genewie zadebiutował Jesko w wydaniu zorientowanym na tory wyścigowe. Dziś za pośrednictwem Internetu swoją premierę miał Jesko Absolut, najszybszy Koenigsegg w historii.
Dla przypomnienia: Jesko, nazwany tak na cześć ojca Christiana von Koenigsegga, to następca serii Agera, która weszła na rynek w 2010 roku. Maszynę, która nie uznaje żadnych kompromisów zasila podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności pięciu litrów z płaskim wałem korbowym, mocy co najmniej 1625 koni mechanicznych na paliwie E85 i momencie obrotowym 1500 niutonometrów przy masie własnej tylko 1320 kilogramów! Jednostka spalinowa współpracuje z autorską skrzynią biegów LST (Light Speed Transmission) o dziewięciu przełożeniach, która umożliwia zmianę dowolnego biegu na dowolny.
Jesko Absolut goni za prędkością maksymalną, redukcją docisku aerodynamicznego i jak najmniejszymi oporami powietrza. W związku z tym coupe pozbyło się kanałów powietrznych, lotek i wielkiego skrzydła znanych z Jesko sprzed roku, dorobiło się osłon felg, wydłużonego o 85 milimetrów tyłu z pionowymi "płetwami" oraz klapek w podwoziu i schudło o 30 kilogramów (1290 kilogramów na sucho). Współczynnik oporu powietrza zmniejszono do 0,278 przy jednoczesnym zmniejszeniu powierzchni czołowej. Docisk aerodynamiczny przy prędkości 250 km/h zmalał z 800 do zaledwie 40 kilogramów, a maksymalny z 1400 do 150 kilogramów. Pozytywny efekt uboczny: pod przednią klapą znalazło się miejsce na schowanie zdejmowanego dachu, którego nie znajdziemy w bazowym Jesko.
Jesko Absolut ma być najszybszym, produkowanym seryjnie samochodem na świecie i najszybszym Koenigseggiem w całej historii firmy, włączając przyszłość. Szwedzka marka zamierza powiedzieć ostatnie słowo w temacie prędkości maksymalnej i już nigdy nie wyprodukować czegoś szybszego. O jakich liczbach mowa? Wiadomo jedynie, że symulacje wskazują na niewiarygodne osiągi, a nieoficjalnie mówi się o możliwości przekroczenia 500 kilometrów na godzinę... o ile tylko uda się znaleźć odpowiednio długi i prosty kawałek asfaltu oraz przychylne próbie bicia rekordu władze i służby porządkowe. Razem z premierą Jesko Absolut - transmitowaną online z opustoszałych hal wystawowych odwołanego salonu samochodowego w Genewie - otworzone zostały oficjalne rezerwacje oraz konfigurator modelu. Produkcja będzie limitowana do 125 sztuk, wśród których znajdą się oba warianty. Nie wiadomo jeszcze kiedy samochód wejdzie do produkcji. Do końca tego roku zakłady Koenigsegga będą skupione na ukończeniu produkcji hybrydowej Regery, limitowanej do 80 sztuk.
Źródło/zdjęcia: Koenigsegg Koenigsegg Jesko Absolut na forumKoenigsegg Jesko na forumKoenigsegg Jesko - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum