Rolls-Royce Spectre - Spełnione proroctwo
Phantom Coupe ze stajni Rolls-Royce'a doczekał się duchowego następcy. Następcy, który otwiera zupełnie nowy rozdział w historii brytyjskiej marki. Jest nim model Spectre, w przypadku którego o mruczącym niemal niezauważalnie V12 o tradycyjnej pojemności 6,75 litra można zupełnie zapomnieć. To pierwszy Rolls-Royce z napędem elektrycznym.
Charles Rolls i Henry Royce mieli rozważać elektryczny napęd już ponad sto lat temu. Rolls-Royce zapowiedział swój pierwszy, elektryczny model pod koniec września ubiegłego roku i pochwalił się od razu zamaskowanym prototypem. Od tamtego czasu prototypy przejechały po całym świecie w bardzo różnych warunkach klimatycznych jakieś 2,5 miliona kilometrów, co odpowiada średnio... 400 latom użytkowania jednego egzemplarza. Dziś maszynę odsłonięto w całej okazałości. Wielki grand tourer o nazwie Spectre z jedną parą otwieranych przeciwnie do kierunku ruchu drzwi i miejscem dla czterech dorosłych osób mierzy ponad 545 centymetrów długości, waży prawie trzy tony i bazuje na aluminiowej platformie Architecture of Luxury, na której oparte są także spalinowe modele Phantom oraz Ghost.
Spectre pozostaje klasycznym Rolls-Royce'm z ogromnym grillem z podświetleniem, pieczołowicie przeprojektowaną statuetką Spirit of Ecstasy, felgami o średnicy aż 23 cali w standardzie, nowymi światłami, które z przodu rozdzielono na dwie pary oraz gwiazdozbiorem nad głowami kierowcy i pasażerów. Spectre ma być najbardziej opływowym Rolls-Royce'm w historii firmy. Jego twórcy chwalą się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25. Przedni pas w kabinie zajmują trzy wyświetlacze z możliwością indywidualizacji, połączone z zupełnie nowym systemem multimedialnym o nazwie Spirit. Oprogramowanie obejmuje również aplikację nową Whispers, które pozwoli na interakcję z samochodem za pomocą urządzeń przenośnych.
Co dostaniemy w zamian za podwójnie turbodoładowane V12, które w innych modelach dochodzi do 600 koni mechanicznych oraz 900 niutonometrów? Będą to dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi i upakowane w podłodze baterie o spodziewanej pojemności blisko stu dziesięciu kilowatogodzin. Ostateczna specyfikacja elektrycznego Spectre jest jeszcze daleka do finalizacji, ale cele są jasno postawione. Rolls-Royce zapowiada co najmniej 430 kW mocy (585 koni mechanicznych), co najmniej 900 niutonometrów momentu obrotowego, zasięg około 520 kilometrów i sprint od zera do setki w 4,5 sekundy. Samochód można już rezerwować i zgłaszać się do producenta z pomysłami na własną konfigurację. Pierwsi właściciele mają otrzymać swoje egzemplarze w czwartym kwartale przyszłego roku.
Źródło/zdjęcia: Rolls-Royce Rolls-Royce Spectre na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum