Aktualności
29.03.2023

Lamborghini Revuelto Supersportowa hybryda

Super sportowe bestie z wielkimi silnikami V12 nigdzie się nie wybierają! Ale muszą przystosować się do nowej rzeczywistości. Lamborghini pokazało dzisiaj następcę produkowanego przez kilkanaście lat Aventadora. Nowy, flagowy model włoskiej marki nazywa się Revuelto i oprócz klasycznego V12 przyjmuje na pokład aż trzy silniki elektryczne.

Aventador rządził przez całą minioną dekadę i jeszcze trochę. Model zadebiutował w 2011 roku z wolnossącym V12 o pojemności 6,5 litra oraz mocy 700 KM i produkowany był do września ubiegłego roku, w którym fabrykę opuściła ostatnia sztuka 780-konnej wersji Ultimae. Dziś pokazano jego następcę, zupełnie nowe, flagowe Lamborghini, które ustawi markę na kolejne kilkanaście lat i przypieczętuje 60-lecie jej działalności. Nową maszynę nazwano Revuelto i sklasyfikowano jako HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Nazwa odnosi się raz kolejny do korridy i imienia jednego ze słynnych byków, a w wolnym tłumaczeniu z hiszpańskiego oznacza również... jajecznicę. Samochód zbudowano oczywiście na lekkim, węglowym kadłubie, który gwarantuje utrzymanie ponadprzeciętnej sztywności, standardów bezpieczeństwa i stosunkowo niskiej masy własnej.

Zdjęcie Lamborghini Revuelto

Dla Revuelto zaprojektowano nowy, spalinowy silnik V12, który zatrzymał się na pojemności 6,5 litra. Wolnossąca jednostka rozwija aż 825 koni mechanicznych oraz 725 niutonometrów i kręci się aż do 9,5 tysiąca obrotów na minutę. Umieszczono ją centralnie, ale względem Aventadora obrócono ją o 180 stopni: skrzynia biegów, która wcześniej wchodziła do kabiny, znajduje się teraz za silnikiem. To również zupełnie nowa konstrukcja: dwusprzęgłowy automat o ośmiu przełożeniach. Skrzynię biegów połączono z silnikiem elektrycznym, który generuje do 110 kW oraz 150 Nm. Dwa kolejne silniki elektryczne, każdy o mocy 110 kW i momencie obrotowym 350 Nm, pracują na przedniej osi. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi aż do 1015 koni mechanicznych - to najmocniejsze, drogowe Lamborghini w historii marki! Samochód waży na sucho 1772 kilogramy. Oznacza to, że jest aż o 222 kilogramy cięższy od 780-konnego Aventadora Ultimae. Sam silnik V12 waży 218 kilogramów i jest o 17 kilogramów lżejszy od silnika Aventadora.

Zdjęcie Lamborghini Revuelto

Hybrydowy układ napędowy zapewnia aż trzynaście różnych trybów jazdy, zaczynając od napędu obu osi i korzystania z pełnej mocy w trybie Corsa i kończąc na elektrycznym trybie jazdy (cofanie odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem silników elektrycznych). Między nimi: tryb miejski z mocą ograniczoną do 180 KM oraz tryb uliczny z mocą ograniczoną do 886 KM. Energia elektryczna przechowywana jest w litowo-jonowych bateriach o pojemności 3,8 kWh, które upchnięto w tunelu między kierowcą i pasażerem. Baterie można ładować na postoju z domowego gniazdka, a także w trakcie jazdy z wykorzystaniem systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania lub spalinowego V12. Osiągi: od zera do setki w 2,5 sekundy i prędkość maksymalna ponad 350 km/h. Emisję dwutlenku węgla względem Aventadora zredukowano o blisko jedną trzecią (według wstępnych pomiarów zgodnych z normami WLTP).

Zdjęcie Lamborghini Revuelto

Na pokładzie Revuelto znalazły się również zupełnie nowe systemy multimedialne z cyfrowymi wyświetlaczami, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, adaptacyjne zawieszenie, skrętne koła na tylnej osi, adaptacyjne elementy aerodynamiczne, nowe systemy wspomagania kierowcy oraz regulowane kontrole trakcji i stabilności. Specjalnie dla tego modelu ogumienie przygotowała firma Bridgestone: Potenza Sport na najcieplejsze miesiące oraz tory wyścigowe i Blizzak LM005 na zimę. Pierwsze sztuki nowego Lamborghini są już kompletowane w zakładach w Sant'Agata Bolognese. Klienci mają do wyboru aż 400 różnych kolorów karoserii oraz 70 wersji kolorystycznych wnętrza... plus niezliczone kombinacje w ramach programu indywidualizacji.

Skomentuj na forumUdostępnij