Aktualności
23.09.2023

Fifteen Eleven 914 Urok i charakter

Liczba firm trudniących się modernizacjami Porsche 911 czy 356 idzie już w dziesiątki i kolejne przedsięwzięcia zaczynają sięgać po inne modele z katalogu niemieckiej marki. Jednym z najnowszych przykładów takiej działalności jest roadster z serii 914 po gruntowniej modernizacji od Fifteen Eleven Design.

Małe 914 o długości niespełna czterech metrów i masie niespełna jednej tony zostało przygotowane pod koniec lat sześćdziesiątych w ramach współpracy Porsche i Volkswagena. Samochód oferowano z umieszczonymi centralnie, 4-cylindrowymi silnikami o pojemności do dwóch litrów i produkowano do 1976 roku. Oprócz tego w ofercie znalazła się także 6-cylindrowa wersja 914/6, a w ramach eksperymentów powstały dwie sztuki 8-cylindrowego 914/8. Model 914 w wydaniu firmowanym przez Fifteen Eleven Design oparto na aucie w specyfikacji z 1975 roku. Firma, która jest częścią startującego w rajdowych mistrzostw świata Mellors Elliot Motorsport, ma na swoim koncie m.in. odbudowę Maserati 3500 GT, restomoda Forda Escorta pierwszej generacji z otwartą karoserią oraz renowację bolidu Williams FW07/04.

Zdjęcie Fifteen Eleven 914

914 od Fifteen Eleven został zbudowany właściwie od zera, a prace nad autem zajęły kilka lat. Zupełnie nowe jest zawieszenie rodem z Caymana z amortyzatorami Reiger rodem z rajdowych mistrzostw świata, układ hamulcowy z częściami od Brembo i AP Racing, zbiornik paliwa zgodny ze sportowymi normami FIA, 18-calowe felgi Fuchs z ogumieniem Michelin Pilot Sport 2, fotele Recaro oraz poszerzona karoseria z panelami wykonanymi z włókien węglowych. Podwozie przeszło szereg zabiegów wzmacniających, a przebudowa całej platformy pozwoliła na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni dla kierowcy i pasażera. To nie wszystko. Na pokładzie nie znajdziemy niczego w stylu starych, 4-cylindrowych silników, które za nowości rozwijały do 110 KM. Mocy jest kilkukrotnie więcej!

Zdjęcie Fifteen Eleven 914

Rysy klasycznego 914 połączono z bazą w postaci Caymana S generacji 987, który produkowany był od 2005 do 2012 roku. Łącznie z umieszczonym centralnie, 6-cylindrowym, wolnossącym boxerem o pojemności 3,8 litra, który również przeszedł znaczące modernizacje (nowe elementy stalowe, kute tłoki, elektronika od Life Racing). Moc silnika określana jest teraz na zakres od około 385 do około 405 koni mechanicznych. Napęd przenoszony jest na tylne koła poprzez 6-stopniową skrzynię biegów. Pierwsza sztuka 914 od Fifteen Eleven Design z Bakewell już jeździ, a firm zbiera już kolejne zamówienia (auto dostępne jest z kierownicą po prawej lub lewej stronie). Cena za sztukę: od 350 tysięcy funtów w górę (obecnie to równowartość co najmniej 1,85 miliona złotych).

Skomentuj na forumUdostępnij