Nissan Z Racing - Dwie koncepcje

Przed najnowszym Nissanem z rodziny Z nie przestają mnożyć się nowe obowiązki. Małe, sportowe coupe z Japonii otrzymało w ostatnim czasie rolę samochodu bezpieczeństwa w mistrzostwach Super GT, a w miniony weekend pojawiło się w dwóch eksperymentalnych egzemplarzach w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji Speedway.

Drogowy Nissan Z najnowszej generacji, znany na rodzimym rynku jako Fairlady Z, zadebiutował w sierpniu ubiegłego roku jako następca produkowanego przez kilkanaście lat modelu 370Z, w którym pracowało wolnossące V6 o pojemności 3,7 litra. Nowy model otrzymał podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności trzech litrów, z którego wydobywane jest jakieś 406 koni mechanicznych. Pod koniec ubiegłego roku Z doczekał się wersji wyścigowej w specyfikacji Class One, w której pracuje turbodoładowana, rzędowa czwórka o pojemności dwóch litrów. Bestia ta z modelem drogowym ma wspólne tylko niektóre elementy stylistyczne.

W miniony weekend na tor Fuji Speedway wyjechały dwa egzemplarze Z bazujące na modelu drogowym. Eksperymentalne auta przygotowano przede wszystkim w celu testowania sprawdzonych i nowych technologii. Pierwszą sztukę wyposażono w benzynowy silnik spalinowy karmiony zwykłym paliwem. W drugiej znalazła się jednostka przystosowana do spalania paliwa syntetycznego, mieszanki typu CNF (Carbon Neutral Fuel). Nissan dołączył tym samym do marek Toyota, Subaru, Mazda i Yamaha, które w identycznych okolicznościach eksperymentują z mieszankami CNF, biopaliwami i silnikami spalającymi wodór. Wszystko to ma zaprocentować w przyszłości, w której cały cykl życia samochodu ma być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla (Nissan chce osiągnąć taki stan do roku 2050).

Całodobowy wyścig na Fuji Speedway, w którym zadebiutowały eksperymentalne Z z oddziału Nissan Motorsports & Customizing, był częścią długodystansowej serii Super Taikyu. Mistrzostwa organizowane od 1991 roku dedykowane są samochodom bazującym na modelach produkowanym seryjnie i niewielkim zespołom, które łączy przede wszystkim pasja. Wyścig zakończył się dla Nissana zajęciem miejsca dziesiątego w klasyfikacji generalnej i drugiego w swojej klasie przez maszynę spalającą klasyczne paliwo, która pokonała 707 okrążeń. Egzemplarz zasilany paliwem CNF ukończył rywalizację po problemach dopiero na miejscu czterdziestym dziewiątym po przejechaniu 502 okrążeń.

06.06.2022, źródło/zdjęcia: Nissan

Zobacz wcześniejsze wiadomości