Mercedes-AMG GT3 - Edition 130Y Motorsport

W lipcu tego roku Mercedes-Benz powołał do życia oddział Affalterbach Racing, który zajmie się między innymi przygotowaniem nowego ścigacza kategorii GT3. Zanim do tego dojdzie sporo do powiedzenia będzie miał aktualny model GT3. Również w kategoriach kolekcjonerskich: oto ekskluzywne, torowe coupe GT3 Edition 130Y Motorsport.

Rok 2024 u Mercedes-Benza upływa pod znakiem celebracji 130-lecia udziału firmy w sportach samochodowych. Za początek uznaje się wyścig Paris-Rouen, który miał miejsce latem 1894 roku. Wygrał w nim automobil z silnikiem produkcji Daimlera, którego samochody przybrały wkrótce markę Mercedes. To właśnie z tej okazji powstał kolekcjonerski model GT3 Edition 130Y Motorsport. Samochód powstał na bazie wyścigowego coupe homologowanego w klasie GT3, ale bez poszanowania jakichkolwiek regulaminów w tej klasie obowiązujących. Oznacza to znacznie więcej mocy, niż w samochodzie GT3, jeszcze więcej docisku aerodynamicznego, regulowane elementy aerodynamiczne i oszałamiające osiągi. To jednocześnie ostatnie AMG GT3 z wolnossącym silnikiem V8 na pokładzie.

Edition 130Y Motorsport odznacza się m.in. powiększonym splitterem, przeprojektowaną podłogą i dyfuzorem, a także nowym skrzydłem ze sterowanym ręcznie systemem DRS wzorowanym na bolidach Formuły 1 i maszynach DTM typu Class 1. Docisk aerodynamiczny w porównaniu do standardowego GT3 zwiększono o około 15%, a prędkość maksymalną podniesiono do przeszło 315 kilometrów na godzinę. Nowością jest również układ hamulcowy z węglowymi tarczami, kierownica z drewnianymi uchwytami i fotele wyścielane tapicerką w kratę, wzorowaną na wyścigowym SLR z lat pięćdziesiątych. Auto wyposażono w regulowane zawieszenie oraz regulowany ABS, regulowaną kontrolę trakcji. Dodatkowo przygotowano zestaw wyposażenia kierowcy, zaprojektowany wspólnie z firmą Puma (kombinezon, bielizna, rękawice, buty), kask firmy Bell, firmową walizkę i modelik auta w skali 1:8.

Pozbycie się obowiązujących w grupie GT3 ograniczeń sprawiło, że wolnossące V8 o pojemności prawie 6,3 litra rozwija teraz aż 680 koni mechanicznych oraz 730 niutonometrów. Napęd na tył przenosi sekwencyjna skrzynia biegów AMG o sześciu przełożeniach. W połowie lutego tego roku prototyp GT3 Edition 130Y Motorsport wysłano na australijski tor Mount Panorama, który Jules Gounon pokonał w rekordowym czasie jednej minuty i 56,6 sekundy (o prawie 5,5 sekundy szybciej od tegorocznego pole position w kategorii GT3 do 12-godzinnego Bathurst). Mercedes-AMG zbuduje tylko trzynaście kolekcjonerskich egzemplarzy w cenie 1,03 miliona euro każdy, nie wliczając podatków. Oznacza to wydatek grubo przeszło 4,5 miliona złotych.

28.08.2024, źródło/zdjęcia: Mercedes-AMG

Zobacz wcześniejsze wiadomości