
Alfa Romeo 33 Stradale - Dotrzymana obietnica
Alfa Romeo kończy rok dotrzymaniem obietnicy i ukończeniem budowy pierwszego klienckiego egzemplarza limitowanego coupe 33 Stradale. Egzotyczna maszyna świętuje powrót włoskiej marki do budowania kolekcjonerskich samochodów na zamówienie, ekstremalnych osiągów i utrzymywania przy życiu procesów rzemieślniczych, które zanikają przy autach produkowanych masowo.
Współczesna 33 Stradale, nawiązującą do modelu o tej samej nazwie z lat sześćdziesiątych, została pokazana światu w formie nieruchomego prototypu we wrześniu ubiegłego roku na torze Monza przy okazji Grand Prix Włoch w ramach mistrzostw świata Formuły 1 (fabryczny zespół Alfy Romeo, utworzony ma mocy kilkuletniej współpracy z Sauberem, startował tam do końca sezonu 2023). Pierwszy egzemplarz przeznaczony dla klienta, auto numer 05/33, został ukończony w rekordowym tempie i zjechał z linii produkcyjnej symbolicznego siedemnastego grudnia tego roku. Tego samego dnia 1966 roku Carlo Chitti powierzyć miał Franco Scaglione zaprojektowanie karoserii zupełnie nowego, sportowego auta drogowego z silnikiem umieszczonym centralnie, którym została pierwsza Alfa Romeo 33 Stradale. Współczesne, dwumiejscowe coupe świętuje dziedzictwo włoskiej marki w ponadczasowej formie, pod którą kryją się najnowsze technologie.

Proces budowy każdej 33 Stradale dwudziestego pierwszego wieku od początku do końca prowadzony jest w ścisłej współpracy z przyszłym właścicielem, który może spersonalizować swoje auto niemal dowolnie. Każda konfiguracja ma być unikatowa i objęta tajemnicą między klientem, należącym do prestiżowego Klubu 33, a producentem. Do wyboru są dwie wersje napędowe: spalinowa z silnikiem umieszczonym centralnie oraz elektryczna. Wiodącą rolę w budowie 33 Stradale zajmują zakłady Carrozzeria Touring Superleggera. Model limitowany jest do jedynie trzydziestu trzech egzemplarzy. Jednym z przyszłych właścicieli auta jest Valtteri Bottas, fabryczny kierowca Alfy Romeo i Saubera w Formule 1, który uczestniczył w jego opracowaniu. Na początku grudnia Bottas sprawdzał prototyp numer 00 na torze testowym Balocco Proving Ground. Na koniec dnia kierowca zasiadł również do elektrycznego crossovera Junior 280 Veloce.

33 Stradale budowana jest na węglowym kadłubie z aluminiową ramą pomocniczą. Coupe napędza podwójnie turbodoładowane, spalinowe V6 o pojemności trzech litrów, z którego wykrzesano 620 koni mechanicznych. Całą moc na tylne koła przenosi dwusprzęgłowa skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach, a do wyboru mamy kilka trybów jazdy, jak Strada i Pista. Sprint od zera do setki: niecałe trzy sekundy. Prędkość maksymalna: symboliczne 333 kilometry na godzinę. Wersja elektryczna ma oferować przeszło 750 koni mechanicznych i około 450 kilometrów zasięgu, ale na takie 33 Stradale miało zdecydować się tylko kilku klientów i Alfa Romeo nie zdradziła jeszcze jego dokładnych danych technicznych. Nieoficjalnie mówi się, że każda sztuka kosztuje w zakresie od półtora do trzech milionów euro plus podatki, czyli nawet kilkanaście milionów złotych!
Źródło/zdjęcia: Alfa Romeo Alfa Romeo 33 Stradale na forumAlfa Romeo 33 Stradale - prezentacjaAlfa Romeo 33 Stradale - prezentacja modelu z 1967 rokuSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum