Aktualności
07.04.2012

Terrafugia Transition Oderwany od ziemi

Amerykańskie Terrafugia po latach prac nad prywatnym samolotem Transition, którym będzie można poruszać się po zwykłych drogach niczym normalnym samochodem, przechodzi od obietnic i zapowiedzi do rzeczy. Z okazji wystawy w Nowym Jorku maszyna przeżywa swój publiczny debiut, a firma oczekuje już pierwszych klientów.

Terrafugia Transition to dzieło zespołu pilotów i inżynierów prosto z MIT, które klasyfikuje się jako lekki samolot sportowy (LSA - Light Sport Aircraft). Z tą różnicą, że po złożeniu skrzydeł można poruszać się nim po publicznych drogach z prędkością do 105 km/h, kiedy to bezstopniowy automat przekazuje napęd na tylne koła. Średnie zużycie paliwa miałoby sięgać na ziemi średnio 6,7 l/100 km przy 87-litrowym zbiorniku paliwa.

Terrafugia Transition

Maszyna porusza się dzięki 100-konnemu silnikowi Rotax 912S, waży na sucho 440 kilogramów, a w stanie gotowym do startu jest cięższa o kolejne 210 kg. Maksymalna prędkość w powietrzu sięga 185 km/h, a zasięg dochodzi do prawie 790 kilometrów. Aby wzbić się w powietrze potrzebujemy pasa startowego o długości 520 metrów. Twórcy przewidzieli m.in. spadochron dla pojazdu, klatkę bezpieczeństwa, kontrolowane strefy zgniotu, poduszki powietrzne, klimatyzację i autopilota.

Terrafugia Transition

Transition, nad którym prace trwają od 2006 roku (pierwszy lot w marcu 2009 roku), na drodze mierzy 6 metrów długości, 2,3 metry całkowitej szerokości i 2 metry wysokości. Po rozłożeniu skrzydeł, automatycznym po uruchomieniu mechanizmu z kokpitu, szerokość maszyny wzrasta do 8 metrów. Specjalny kurs na pilota przewiduje jedynie 20 godzin w powietrzu. Dla osób znających się już na lataniu przewidziano wliczone w cenę krótkie, 5-godzinne, pełne radości szkolenie.

Terrafugia Transition

Zespół Terrafugia zbiera już pierwsze zamówienia na swój niezwykły samolot, który w Nowym Jorku pokazywany jest jeszcze z łatką "produkcyjnego prototypu". I w dalszym ciągu poszukuje sponsorów. Aby znaleźć się na liście potencjalnych właścicieli należy złożyć depozyt w wysokości 10 tysięcy dolarów i liczyć się z wydatkiem 279 tysięcy dolarów za podstawową wersję (obecnie około 885k PLN), dostępną w pięciu kolorach i z jednym rokiem fabrycznej gwarancji.

Skomentuj na forumUdostępnij