Pagani Huayra - Misja wykonana
Huayra jest z nami już dwa lata, ale jeszcze nigdy nie została zmierzona na żadnym z torów znanych z nagłówków pierwszych stron gazet. Do wczoraj. Włoska maszyna pojawiła się w programie "Top Gear", w którym zajął się nią sam Stig. Czy dzieło Horacio Pagani'ego sprostało wielkim oczekiwaniom?
W ostatnich miesiącach Huayrę przetestowano na kilku mniej znanych pętlach. Na włoskim Vairano Handling Course w rękach fabrycznego kierowcy testowego auto uzyskało czas 1:12. W tyle o 0,98 sekundy został Radical SR3 SL, o 1,86 sekundy Aventador, a o 2,81 sekund MP4-12C. Tiff Needell na pętli Blyton Park Circuit uzyskał czas 1:02,5. To o 0,3 sekundy lepiej, niż w MP4-12C. Tor Anglesey National zamknięto w 59,7 sekund, pół sekundy gorzej od 458 Italii i 0,4 sekundy gorzej od MP4-12C.
W tabeli Top Gear w momencie zakończenia poprzedniej, 18 serii programu, prowadził Ariel Atom z przeszło 500-konnym silnikiem V8 i wynikiem 1 minuty i 15,1 sekund. Tylko 1,1 sekundę za nim plasował się McLaren MP4-12C, a pozycję trzecią z wynikiem 1 minuty i 16,5 sekund zajmował napędzany na wszystkie koła Lamborghini Aventador LP700-4. W przypadku Atoma można mówić o zatrważającej mocy aż 920 KM na tonę, u McLarena nie więcej jak 460 KM na torę, a w Lamborghini niewygórowanych 444 KM na tonę.
Przypomnijmy, że zbudowana na węglowo-tytanowym kadłubie Pagani Huayra korzysta z podwójnie doładowanego V12 o pojemności prawie sześciu litrów. Umieszczony centralnie silnik zaprojektowała i produkuje ręcznie ekipa Mercedes-AMG. Jednostka rozwija 730 KM i 1000 Nm, które za pośrednictwem 7-stopniowej, sekwencyjnej skrzyni biegów przekazywane są tylko na tylne koła. W standardowym formacie maszyna waży 1350 kilogramów, co oznacza, że na jedną tonę przypada co najmniej 540 koni mechanicznych. Opcjonalny Track Pack, w który był wyposażony egzemplarz testowy, urywa kilka kilogramów i poprawia aerodynamikę, a przede wszystkim docisk przedniej osi. Chyba widać do czego to zmierza?
Firmowy tor "Top Gear", wyznaczony na terenie lotniska Dunsfold, nie stanowił dla włoskiego samochodu większego wyzwania. Huayra połknęła 2,82-kilometrową pętlę w rekordowym czasie 1 minuty i 13,8 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród dopuszczonych do zwykłego ruchu drogowego aut produkowanych seryjne! Pierwszy odcinek 19 serii "Top Gear", w którym pojawił się model, będzie można zobaczyć w Polsce siódmego lutego na antenie BBC Knowledge, a później także w TVN Turbo.
Źródło/zdjęcia: Pagani, Top Gear, fastestlaps.com Pagani Huayra na forumPagani Huayra - prezentacja modeluSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum