Tom Kristensen - Zakończenie kariery
Karierę profesjonalnego kierowcy wyścigowego kończy Tom Kristensen, na którego koncie znajduje się między innymi rekordowa liczba aż dziewięciu zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Duńczyk, który w tym roku skończył 47 lat jest ostatnim kierowcą z pokolenia obecnego przy pierwszych krokach Audi w wyścigach długodystansowych prototypów.
Kristensen jeździ dla Audi od piętnastu lat. W Le Mans wygrywał z niemiecką marką siedem razy, ostatni raz w ubiegłym roku. Dwa pozostałe triumfy to wygrana w prototypie TWR z silnikiem Porsche w 1999 roku oraz w 2003 roku w Bentley'u z silnikiem pochodzącym od Audi. Wśród rówieśników za kierownicą prototypów LMP1 towarzyszyli mu najdłużej Rinaldo Capello i Allan McNish. Capello zakończył karierę w roku 2012, McNish rok później. Obaj nadal związani są z Audi i sportami motorowymi, wspierając działania marki i jej zawodników i od czasu do czasu dosiadając aut klasy GT.
Kristensen to jedno z najbardziej znaczących nazwisk w świecie wyścigów samochodowych. W marcu 2000 roku razem z Frankiem Bielą i Emanuelem Pirro w 12-godzinnym wyścigu w Sebring zapewnił Audi pierwszą wygraną w zawodach długodystansowych (z Bielą i Pirro wygrał w Le Mans trzy razy z rzędu). W Sebring wygrał w sumie rekordową liczbę sześciu razy. Zdobył puchary American Le Mans Series (2002) i World Endurance Championship (2013), a w latach 2004-2009 startował w serii DTM w Audi A4, wygrywając cztery wyścigi i zajmując miejsce na podium osiemnaście razy. W roku 2007 w jednym z wyścigów DTM uległ poważnemu wypadkowi, z którego dochodził do siebie przez kilka tygodni.
Ostatnim wyścigiem Duńczyka, w którym wystartuje jako regularny zawodnik, będzie finał tegorocznej serii World Endurance Champioship pod egidą FIA: 6-godzinny wyścig w Sao Paulo już 30 listopada. Co później? Kristensen będzie związanym z zespołem Audi Sport jako ambasador i partner. Wolfgang Ullrich, szef Audi Motorsport: "Wycofanie się takiej osobowości jaką jest Tom Kristensen, to rzecz jasna wielka strata dla Audi Sport i w ogóle dla wyścigów długodystansowych. Jego decyzja, by zakończyć karierę u szczytu sławy i możliwości, jest dla nas mimo to zrozumiała. Tom rozpoczął ten rok jako mistrz WEC i pokazał, że ciągle jest jednym z najszybszych i najlepszych kierowców sportowych. Będzie nam go brakowało jako zawodnika, ale jego doświadczenie i osobowość będą dla nas nadal wsparciem."
Narzędziem pracy Kristensena w ostatnim roku startów jest hybrydowe Audi R18 E-Tron Quattro klasy LMP1. Samochód jako jedyny w swojej grupie korzysta z silnika wysokoprężnego, widlastej szóstki o pojemności czterech litrów z turbodoładowaniem, która rozwija przeszło 540 koni mechanicznych. Silnik spalinowy wspomagany jest motorem elektrycznym o mocy około 231 KM na przedniej osi oraz baterią opartą o koło zamachowe, za pomocą której energia kinetyczna z hamowania zamieniana jest na energię elektryczną. W siedmiu tegorocznych wyścigach Kristensen nie wygrał ani razu, trzy razy był drugi.
Źródło/zdjęcia: Audi Sport 24 Heures du Mans na forumWorld Endurance Championship na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum