Fiat 124 Spider - Powrót do młodości
Przeszło rok po premierze czwartej generacji Mazdy MX-5 debiutuje jej włoski, technologiczny bliźniak, mały roadster pod szyldem Fiata. Model przyjmuje nazwę, która ma już prawie pół wieku i która powinna być szczególnie dobrze znana kierowcom na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. Oto 124 Spider w zupełnie nowym wcieleniu.
Oryginalny 124 Sport Spider z 1,4-litrowym silnikiem o mocy 90 koni mechanicznych i karoserią Pininfariny został pokazany światu w końcówce 1966 roku i z niewielkimi zmianami oraz nowymi silnikami produkowany był aż do połowy lat osiemdziesiątych. W sumie sprzedano blisko 200 tysięcy egzemplarzy, z których przeszło 170 tysięcy trafiło do USA. Dlatego na miejsce światowej premiery 124 Spiera dwudziestego pierwszego wieku, jednego z najmłodszych dzieci koncernu Fiat Chrysler Automobiles, wybrano salon samochodowy w Los Angeles.
Roadster powstał na platformie z niezależnym zawieszeniem i napędem przenoszonym na tylną oś, którą opracowano wspólnie z Japończykami. W środku auto praktycznie nie różni się od MX-5, a na zewnątrz prezentuje zupełnie nową karoserię i nieco inne rozumienie idealnych proporcji, niż w przypadku azjatyckiego bliźniaka. Fiat w porównaniu do MX-5 jest dłuższy aż o 13,9 centymetrów, szerszy o kilka milimetrów i wyższy o kilka milimetrów. Zyskał na tym między innymi bagażnik, którego pojemność powiększono ze 130 do 140 litrów.
Mazda w swoim modelu daje do wyboru jeden z dwóch, wolnossących silników o czterech cylindrach: 1,6-litrowy motor o mocy 131 KM lub 2-litrowy motor o mocy 160 KM. Pod maską Fiata znajdziemy również cztery cylindry, ale na tym podobieństwa się kończą. Włoskie rozwiązanie to niespełna 1,4-litrowa jednostka MultiJet z turbosprężarką, z której w europejskiej specyfikacji wyciśnięto 140 koni mechanicznych i 240 niutonometrów. Specyfikacja amerykańska jest wyraźnie mocniejsza: 162 konie mechaniczne i 250 niutonometrów. W wersji europejskiej silnik kręci się do 6,5 tysięcy obrotów na minutę, w wersji amerykańskiej do 6250.
Standardem w europejskim 124 Spiderze będzie ręczna, 6-stopniowa skrzynia biegów, z którą auto waży na sucho 1050 kilogramów. Model na USA z manualem przytyje do 1105 kilogramów, a z automatyczną skrzynią biegów do 1123 kilogramów. Samochód wjedzie do salonów sprzedaży latem przyszłego roku. Jego sprzedaż w Europie rozpocznie się od limitowanej do 124 sztuk numerowanej serii Anniversary z czerwonym lakierem i czarną, skórzaną tapicerką, której w Ameryce będzie odpowiadało limitowane do 124 egzemplarzy wydanie Prima Edizione Lusso z błękitnym lakierem i brązową tapicerką.
Źródło/zdjęcia: Fiat Fiat 124 Spider na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum