Nissan Leaf AT-EV - Rajd elektryczny
Samochody elektrycznie nie kojarzą nam się od razu ze sportami motorowymi, ale to bardzo szybko się zmienia. Od kilku lat organizowane są wyścigi bolidów Formuły 1, od kilku lat elektryki wspinają się na Pikes Peak, lada miesiąc rusza seria wyścigowa z Teslą Model S w roli głównej, a w tym roku pierwsze auto elektryczne wystartuje w Mongol Rally.
Mongol Rally jest rajdem charytatywnym, organizowanym od 2004 roku na liczącej po kilka tysięcy kilometrów trasie z Londynu w Wielkiej Brytanii, poprzez Mongolię do Ulan Ude w Rosji. Do rajdu dopuszczone są przede wszystkim małe samochody z silnikami o pojemności poniżej jednego litra, nie tylko nowe, ale również stare. W tym roku w rajdzie po raz pierwszy wystartuje samochód elektryczny. Będzie nim Nissan Leaf w wersji AT-EV - All Terrain Electric Vehicle. Samochodem wystartuje szkockie, działające od 2011 roku Plug In Adventures, nastawione na przygody i promocje pojazdów elektrycznych.
Jak z myślą o nowej przygodzie zmienił się Leaf? W samochodzie zamontowano między innymi osłony podwozia, zawieszenia i elementów układu hamulcowego, nowe felgi Speedline SL2 Marmora z wąskimi oponami Maxsport RB3, oświetlenie dachowe, bagażnik dachowy, pełnowymiarową gaśnicę i apteczkę. Auto przeszło jednocześnie kurację odchudzającą: razem z tylną kanapą i towarzyszącymi jej elementami straciło 32 kilogramy. Przygotowanie Leafa AT-EV powierzono zakładowi RML Group, który znamy między innymi z Nissana Juke-R, eksperymentalnego Nissana ZEOD RC, wyścigowej wersji modelu Mercedes-Benz SLR McLaren oraz amerykańskiego Saleena S7 w wersji drogowej i torowej.
Tegoroczna edycja Mongol Rally wystartuje piętnastego lipca, a dystans do pokonania między Londynem i Ulan Ude w prostej linii obejmie około ośmiu tysięcy kilometrów. Organizatorzy kalkulują, że na uczestników będzie czekało w rzeczywistości do przejechania nawet szesnaście tysięcy kilometrów. Zespół Plug In Adventures oprócz promowania aut elektrycznych i walki z żywiołami będzie wypatrywał punktów do ładowania baterii, które jeszcze ukrywają się przed światem i kolekcjonował ich lokalizacje dla przyszłych podróżników. Nissan szacuje, że wszyscy właściciele modelu Leaf, który wszedł do sprzedaży w 2010 roku, przejechali sumarycznie ponad trzy miliardy kilometrów.
Źródło/zdjęcia: Nissan, facebook.com/pluginadventures, theadventurists.com Nissan Leaf AT-EV na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum