Aktualności
21.10.2020

GMC Hummer EV Cicha rewolucja

Po ponad dziesięciu latach nieobecności na rynek wraca słynny Hummer. Amerykańska, przerośnięta terenówka, której korzenie sięgają maszyny zbudowanej specjalnie na potrzeby armii, wjedzie w nową dekadę z zupełnie innym spojrzeniem na świat, niż do tej pory. Największa zmiana to układ napędowy, który będzie teraz w pełni elektryczny.

Pierwszy, cywilny Hummer o długości prawie 4,7 metra i szerokości prawie 2,2 metra pojawił się na rynku w 1992 roku i w dużej mierze przypominał swojego wojskowego poprzednika, który powstał kilkanaście lat wcześniej. Pod jego maską można było spotkać przede wszystkim wysokoprężne V8 o pojemności do 6,6 litra. Hummer drugiej i trzeciej generacji poszedł w kierunku bardziej cywilizowanego SUV'a i przesiadł się początkowo na benzynowe V8, a później oferowany był również z rzędowymi silnikami o tylko pięciu cylindrach. Trzecia generacja była produkowana nie tylko w USA, ale również w RPA i Rosji. Zupełnie nowy Hummer EV pod szyldem General Motors Corporation, odsłonięty minionej nocy, wraca pod względem stylistycznym do korzeni i wyrzeka się silników spalinowych.

GMC Hummer EV

Hummer nowej ery napędzany jest trzema silnikami elektrycznymi: jednym silnikiem na przedniej osi oraz dwoma na tylnej. To pierwszy elektryczny model w ofercie marki GMC. Producent mówi o mocy co najmniej tysiąca koni mechanicznych oraz momencie obrotowym rzędu 15,5 tysięcy niutonometrów... bez wdawania się w szczegóły techniczne. Liczby wskazują na moc i moment generowane bezpośrednio na kołach, a charakterystyka układu napędowego sprawia, że pełna moc będzie dostępna tylko chwilowo w określonych trybach jazdy. Energia elektryczna będzie przechowywana w litowo-jonowych bateriach typu Ultium o pojemności aż 200 kilowatogodzin, które mają zapewnić zasięg ponad 560 kilometrów i mają być gotowe do ładowania ze stacji o mocy 350 kilowatów (doładowanie na kolejne 160 kilometrów czasie około dziesięciu minut). Sprint od zera do setki: jakieś trzy sekundy w trybie jazdy Watts to Freedom, który ma zapewniać maksymalną moc.

GMC Hummer EV

Na pokładzie nowego Hummera znajdzie się między innymi pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie pozwalające na zwiększenie prześwitu o 149 milimetrów, system czterech kół skrętnych z funkcją CrabWalk pozwalającą na jazdę w poprzek, terenowe ogumienie o średnicy od 35 do 37 cali, system kamer UltraVision w podwoziu pozwalający na obserwację terenu bezpośrednio pod samochodem, kilka różnych trybów jazdy układu napędowego e4WD oraz systemy jazdy autonomicznej, jazdę w terenie wliczając. W specyfikacji Edition 1 znajdziemy również m.in. dach złożony z czterech zdejmowanych paneli, cyfrowe wyświetlacze o przekątnych 12,3 oraz 13,4 cali oraz bogato wykończone wnętrze. Nowy Hummer ma być gotowy do produkcji w zakładach Factory Zero na granicy Detroit i Hamtramck pod koniec przyszłego roku. Maszynę można już rezerwować... ale nie w specyfikacji Edition 1, która została już wyczerpana. Ceny: od niespełna 80 tysięcy dolarów za wersję bazową z dwoma silnikami (około 630 KM i 10000 Nm), która ma być dostępna dopiero na wiosnę 2024 roku po prawie 113 tysięcy dolarów za przyszłoroczne Edition 1. Aktualnie do równowartość odpowiednio około 310 i 435 tysięcy złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij