Aktualności
29.03.2022

Lotus Eletre Doniosły punkt

W grudniu ubiegłego roku Lotus zakończył produkcję modeli z rodziny Elise, Exige oraz Evora, a w ubiegłym tygodniu ponownie uruchomił gruntownie zmodernizowaną fabrykę w Hethel, w której ruszyła produkcja nowego coupe Emira. Dziś postawiono kolejny, wielki krok ku przyszłości: odsłonięto model Eletre, pierwszego SUV'a w historii marki.

Lotus Eletre, ukrywający się do tej pory pod wewnętrznym oznaczeniem Type 132, jest Lotusem jakiego do tej pory jeszcze nie było. Brytyjska marka kończy z produkcją wyłącznie małych, niszowych aut sportowych i wyrusza na głębokie wody. Eletre to duży, czterodrzwiowy SUV o długości ponad 5,1 metra z wysokim prześwitem, napędem wyłącznie elektrycznym, nowymi technologiami multimedialnymi i systemami wspomagania kierowcy, łącznością 5G, luksusowym wyposażeniem i wykończeniem zbudowany na platformie z azjatyckimi korzeniami EPA (Electric Premium Architecture), która posłuży do przygotowania innych modeli marki. Jego nazwa ma wywodzić się od węgierskiego "eletre", co miało być rozumiane jako "budzący się do życia". W niektórych innych językach "eletre" to tyle, co "elektryczny". Lotus oczywiście nie zapomina o swoich korzeniach: Eletre to nie zwykły SUV, to Hyper-SUV.

Zdjęcie Lotus Eletre

Przełomowy Lotus zadebiutował dzisiaj w formie nieruchomego prototypu, który nie ma odbiegać od wersji seryjnej. Lotus przewiduje kilka wersji napędowych i zapowiada co najmniej 600 koni mechanicznych w najsłabszych wariantach, napęd obu osi, baterie o pojemności ponad 100 kilowatogodzin zasięg dochodzący do 600 kilometrów, gotowość na ładowanie ze stacji o mocy do 350 kW (20 minut ładowania na kolejne 400 kilometrów), sprint od zera do setki w niecałe trzy sekundy i prędkość maksymalną 260 km/h. Eletre ma być pierwszym na świecie, produkowanym seryjnie samochodem z chowanymi czujnikami LIDAR. Czujniki systemów jazdy zautomatyzowanej będą schowane w przednich nadkolach i dachu i wysuwane tylko w przypadku ich rzeczywistego użycia. Wśród innych nowości: po raz pierwszy u Lotusa tryb jazdy terenowej. Szerokie wykorzystanie włókien węglowych i aluminium ma sprawić, że Eletre nie będzie cierpieć na zbytnią nadwagę, ale masa auta nie jest jeszcze znana.

Zdjęcie Lotus Eletre

Na pokładzie, w opcji lub standardzie między innymi: adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie, 23-calowe felgi, hamulce z węglowo-ceramicznymi tarczami, panoramiczny dach i nagłośnienie marki KEF. Produkcja Eletre ma wystartować jeszcze przed końcem tego roku, a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów w 2023 roku. Cena nie jest jeszcze znana. Samochód będzie budowany w nowych zakładach Lotusa w Chinach (marka od pięciu lat należy do chińskiego koncernu Geely, do którego należy też Volvo i Polestar). Pierwszy SUV w historii Lotusa jest częścią kilkuletniego planu, który obejmuje w sumie trzy nowe modele o napędzie elektrycznym. Kolejny z nich, Type 133, ma być limuzyną o sylwetce coupe, a Type 134 ma być czymś mniej oczywistym: można spodziewać się wszystkiego od małego crossovera po stylowe shooting brake.

Skomentuj na forumUdostępnij