Aktualności
04.11.2022

Porsche 911 Naturalna ciekawość

Kilka dekad temu wyczerpujące rajdy terenowe były czymś, co działało bardzo przyciągająco na Porsche z racji pracy nad własnym układem napędu wszystkich czterech kół. Dziś korzysta na tym cała gama modeli 911 czy Cayenne, ale o terenowych Porsche można zapomnieć. Ale wkrótce może się to zmienić: oto prototyp 911 na największe bezdroża.

Największe sukcesy w największych rajdach samochodowych Porsche święciło na początku lat osiemdziesiątych, gdy prototypy 953 i 959 z napędem obu osi wygrywały w Dakarze. Dziesięć lat temu do sukcesów tych nawiązał prototyp 911 Vision Safari, a kilkanaście miesięcy później Macan Vision Safari, które przez długi czas były tajemnicą ich twórców. Dzisiejsze prototypy terenowego 911 przed nikim się nie chowają i są znacznie poważniejszym przedsięwzięciem. Para nietypowych maszyn została wysłana niedawno do Chile, gdzie wspięła się na wysokość ponad sześciu tysięcy metrów nad poziomem morza na Ojos del Salado, najwyższy wulkan na kuli ziemskiej.

Zdjęcie Porsche 911 Off-Road Prototype

Prototypy, które otwierają nowy rozdział w historii 911, zostały oparte na seryjnej Carrerze 4S generacji 992, którą napędza trzylitrowy, 6-cylindrowy boxer z turbodoładowaniem. Silnik generuje 450 koni mechanicznych oraz 530 niutonometrów, które na wszystkie koła przenosi ręczna skrzynia o siedmiu biegach z wydłużonymi przełożeniami. Samochody przygotowano we współpracy z Romain Dumas Motorsport. Znaki szczególne: zintegrowane klatki bezpieczeństwa, osłony podwozia w postaci paneli z włókien aramidowych, podniesione wyżej elementy układu chłodzenia, dachowy bagażnik z niezbędnym sprzętem, malowanie w stylu długodystansowego ścigacza 963 klasy LMDh oraz kompletnie przeprojektowane zawieszenie z prześwitem powiększonym aż do 350 milimetrów.

Zdjęcie Porsche 911 Off-Road Prototype

Pod poszerzonymi nadkolami chowają się duże, terenowe opony o szerokości 310 milimetrów. W prototypach zastosowano osie portalowe, załączane ręcznie blokady mechanizmów różnicowych oraz system Porsche Warp-Connecter, który powstał oryginalnie z myślą o sportowych samochodowym. W jego ramach utworzono mechaniczne połączenie między wszystkimi czterema kołami, które pozwala na utrzymanie maksymalnej przyczepności przy największych przechyłach. Dwa prototypy mają za sobą pierwszy wyczyn: załogi z Romainem Dumasem w składzie wjechały na Ojos del Salado na wysokość 6007 metrów nad poziomem morza i poradziły sobie ze śniegiem i lodem oraz temperaturami dochodzącymi do 30 stopni Celsjusza poniżej zera. Co dalej? Uczestnicy projektu nie mogą już doczekać się kolejnych przygód!

Zdjęcie Porsche 911 Dakar

Aktualizacja 09.11.2022 / Na kolejny ruch Porsche nie trzeba było długo czekać. Już za tydzień na wystawie Los Angeles Auto Show zadebiutuje... seryjne 911 Dakar, które pokazano na pierwszych, oficjalnych zdjęciach w prototypowej formie. Prototypy sportowej maszyny o dużych możliwościach jazdy terenowej pokonały już na całym świecie blisko pół miliona kilometrów, w tym ponad 10 tysięcy kilometrów na bezdrożach, od lodu i śniegu po piaszczyste wydmy. Porsche na razie nie zdradza żadnych detali technicznych na temat modelu 911 Dakar.

Skomentuj na forumUdostępnij