Aktualności
01.03.2023

Honda CR-V Hybrid Racer Bestia HPD

W przyszłym roku w serii wyścigowej IndyCar pojawią się nowe bolidy, które zostaną wyposażone w hybrydowe układy napędowe. Prace nad przyszłymi rozwiązaniami prowadzone są od kilku lat i czasu jest tyle, że niektórzy pozwolili sobie na szalone eksperymenty. Jednym z nich jest torowa CR-V z oddziału Honda Performance Development.

Amerykańskie IndyCar Series wykorzystuje bolidy, które od ponad dziesięciu lat bazują na stale ewoluującym podwoziu opracowanym przez włoską Dallarę. Maszynę od początku kariery łączono z silnikami Chevroleta, Hondy oraz Lotusa, a obecnie na polu walki pozostaje tylko Chevrolet i Honda. W przyszłym roku spalinowe, turbodoładowane jednostki V6 o pojemności 2,2 litra zostaną wzbogacone o układy hybrydowe z elektrycznymi silnikami, które dostarczać będą zastrzyki dodatkowej mocy. To właśnie na przyszłorocznym układzie napędowym z IndyCar bazuje prototypowa, torowa Honda CR-V Hybrid Racer, która z seryjnie produkowanym modelem CR-V nie ma właściwie wiele wspólnego, poza nazwą i częścią paneli karoserii.

Zdjęcie Honda CR-V Hybrid Racer

Samochód opracowano w placówkach Honda Performance Development w Kalifornii i zbudowano w oddziale Honda Automotive Development Center w stanie Ohio. Maszyna została złożona na stalowej, przestrzennej ramie rurowej, do której dopasowano górne, stalowe panele osobowej Hondy CR-V Hybrid, rozbudowane o elementy aerodynamiczne z włókien węglowych, poszerzane nadkola, zredukowane drzwi i boczne ściany z dużymi wlotami powietrza. Umieszczony centralnie silnik współpracuje z 6-stopniową skrzynią biegów Xtrac, turbosprężarką Borg Warner oraz elektroniką McLaren Applied Technologies i karmi się odnawialnym w 100% paliwem wyścigowym firmy Shell. Układ hybrydowy obejmuje elektryczny silnik-generator firmy Empel oraz superkondensatory firmy Skeleton.

Zdjęcie Honda CR-V Hybrid Racer

Prosto z bolidu Dallary przeszczepiono między innymi także elementy układu chłodzenia oraz tylne zawieszenie i tylny układ hamulcowy. Zawieszenie przednich kół i przedni układ hamulcowy pobrano z wyścigowej Acury NSX GT-3 Evo22. Na każdą z felg od 2Elle Engineering założono ogumienie Firestone Firehawk Indy 500. Hybrydowy układ napędowy działa tu tak, jak będzie działał w serii IndyCar: dodatkowa moc silnika elektrycznego wykorzystywana jest na życzenie kierowcy po ustawieniu odpowiednich opcji i wciśnięciu przycisku na kierownicy. Hondę CR-V Hybrid Racer będzie można zobaczyć w tym roku przy okazji niektórych rund IndyCar Series, zaczynając od otwierającego sezon Firestone Grand Prix na ulicach St. Petersburga na Florydzie już w najbliższy weekend.

Skomentuj na forumUdostępnij