Aktualności

Pagani Huayra Epitome Realizacja marzeń

Działające od przeszło ćwierć wieku Pagani Automotili wydało do tej pory na świat trzy generacje egzotyków z włoskimi korzeniami i niemieckimi sercami: Zonda, Hyayra i Utopia. Premiera modelu Huayra nie oznaczała końca Zondy i premiera Utopii nie oznacza, że Huayra kończy karierę. Zwłaszcza że klienci marki mają swoje osobne plany.

Huayra zadebiutowała na początku 2011 roku z 730-konnym V12 od Mercedesa-AMG jako następca Zondy. Pod koniec 2011 roku wymyślono limitowaną wersję na rynek chiński z mocą podniesioną do 750 KM, na początku 2016 roku wyszła 764-konna Huayra BC z nowym podwoziem, kadłubem, skrzynią biegów i aerodynamiką, w podobnym okresie pojawiła się przeznaczona na tory wyścigowe opcja Pacheto Tempesta, na początku 2017 roku na zmodernizowanej ponownie platformie zbudowano Huayrę z otwartą karoserią, latem 2019 roku wyszedł Roadster BC, pod koniec 2020 roku ukazała się limitowana wersja Tricolore z silnikiem o mocy aż 840 KM, wiosną 2021 roku zobaczyliśmy torową Huayrę R z wolnossącym V12 o mocy 850 KM, w połowie 2022 premierę miała Huayra Codalunga z wydłużoną karoserią, na początku 2024 roku pokazano Huayrę R Evo o mocy aż 900 koni mechanicznych, a w międzyczasie budowano one-off'y i kolejne modele oparte na Huayrze, jak Imola i Imola Roadster.

Zdjęcie Pagani Huayra Epitome

Teraz historię modelu kontynuuje zbudowana w jednym egzemplarzu Huayra Epitome, która jest efektem ponad półtora roku pracy z klientem i realizacją jego marzeń. A jednym z marzeń była ręczna skrzynia biegów, której w Huayrze do tej pory jeszcze nie było. Mechanizm firmy Xtrac, który jest jedną z opcji w nowym modelu Utopia, został połączony klasycznie z podwójnie turbodoładowanym V12 o pojemności prawie sześciu litów, które specjalnie dla Pagani Automobili produkuje Mercedes-AMG. Silnik legitymuje się parametrami identycznymi z Utopią: maksymalnie aż 864 konie mechaniczne oraz 1100 niutonometrów! Cała moc przenoszona jest wyłącznie na tylne koła z ogumieniem Pirelli P Zero Trofeo R na nowych, aluminiowych felgach, które wzorowano na obręczach z należącego do tego samego klienta egzemplarza modelu Imola. Prędkość maksymalną ograniczono do 350 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Pagani Huayra Epitome

Model Epitome, zbudowany na węglowo-tytanowym kadłubie, przeszedł również transformację karoserii i podwozia. Węglowe poszycie składa się z przeprojektowanych zderzaków, wentylowanych nadkoli, nowego splittera i tylnego skrzydła oraz innych paneli, które zoptymalizowano aerodynamicznie. Z przodu zainstalowano nowe światła, przez dyfuzor poprowadzono dwie dodatkowe końcówki tytanowego układu wydechowego, a ruchome klapki z tyłu oraz obudowa świateł zostały wyraźnie wydłużone. Przeprojektowano adaptacyjne zawieszenie, którego praca przy największych przeciążeniach ma zapewniać jeszcze większą sztywność i stabilność. W każdym rogu zainstalowano węglowo-cermiaczne tarcze hamulcowe. Największą nowością w środku jest oczywiście pedał sprzęgła oraz dźwignia zmiany biegów z odsłoniętym mechanizmem mocowania i prowadnic.

Skomentuj na forumUdostępnij