Audi Q4 Sportback E-Tron - Czas decyzji

Po ponad roku przerwy Audi powraca do tematu kompaktowych crossoverów o napędzie elektrycznym, które miałyby wyjechać na publiczne drogi w najbliższej przyszłości. Do konceptu Q4 E-Tron, który pokazano wiosną ubiegłego roku, dołączył dzisiaj koncept Q4 Sportback E-Tron. Obie propozycje niemieckiej marki są na prostej drodze do produkcji seryjnej.

Najnowszy koncept spod znaku czterech pierścieni to technologiczny bliźniak zeszłorocznego Q4 E-Tron, od którego niewiele różni się pod względem stylistycznym. Oczywista różnica to nadwozie typu coupe, ścięte w tylnej części, które zdobią niewiele zmienione w porównaniu do poprzednika zderzaki czy wloty powietrza... lub ich atrapy. Q4 Sportback E-Tron mierzy 460 centymetrów długości, stoi na kołach z 22-calowymi felgami i zbudowane jest na modułowej platformie MEB grupy Volkswagena z 277-centymetrowym rozstawem osi, między którymi znalazło się miejsce na umieszczone w podłodze baterie, ważące aż 510 kilogramów.

Na pokładzie Q4 Sportback E-Tron umieszczono dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. Silnik na przedniej osi generuje maksymalnie 75 kilowatów oraz 150 niutonometrów, a na tylnej 150 kilowatów oraz 310 niutonometrów. Moc systemowa układu napędowego sięga 225 kilowatów - 306 koni mechanicznych. Energia elektryczna przechowywana jest w bateriach o pojemności 82 kilowatogodzin, które przygotowano na ładowanie ze stacji o mocy do 125 kilowatów. W najbardziej optymistycznym przypadku naładowanie baterii od zera do 80% pojemności ma zajmować około pół godziny. Audi deklaruje, że zasięg samochodu na jednym ładowaniu ma dochodzić do 450 kilometrów (według norm pomiarowych WLTP).

Najnowszy koncept Audi to część wielkiej ofensywy niemieckiej marki w kategorii samochodów o napędzie elektrycznym. Pierwszy tego typu model, SUV nazwany po prostu E-Tron, wprowadzono na rynek pod koniec 2018 roku, w ubiegłym roku dołączył do niego E-Tron Sportback. Do końca roku 2025 w sprzedaży ma znajdować się w sumie ponad dwadzieścia elektrycznych samochodów Audi od kompaktów po luksusowe limuzyny. Seryjne Q4 Sportback E-Tron mamy zobaczyć już w przyszłym roku jako siódmy, elektryczny model Audi. Q4 E-Tron z bardziej tradycyjnym nadwoziem miałoby być gotowe do produkcji jeszcze przed końcem tego roku, podobnie jak limuzyna E-Tron GT (o ile tych planów nie zmieni aktualna sytuacja na świecie).

07.07.2020, źródło/zdjęcia: Audi

Zobacz wcześniejsze wiadomości