
Carrozzeria Bertone - Skarby muzeum
Już 21 maja przy okazji włoskiego Concorso d'Eleganza Villa D'Este w Spazio Villa Erba w Cernobbio nad jeziorem Como pod młotek na aukcji prowadzonej przez RM Aucions trafi sześć unikatowych konceptów z kolekcji Carrozzeria Bertone. Wśród maszyn, które fascynują do dnia dzisiejszego znajdzie się jeden Chevrolet, trzy modele Lamborghini oraz dwie Lancie, w tym legendarna Stratos Zero.
Wszystkie z sześciu konceptów Bertone oferowane są publicznie po raz pierwszy w wyniku likwidacji Muzeum Bertone. Każdy powstał tylko w jednym egzemplarzu. Ich pełna lista to: Chevrolet Testudo z 1963 roku, Lamborghini Marzal z 1967 roku, Lancia Stratos HF Zero z roku 1970, cztery lata młodszy Lamborghini Bravo, Lancia Sibilo z roku 1978 oraz najmłodszy w zestawieniu Lamborghini Athon, który powstał 31 lat temu.

Chevrolet Testudo został zbudowany na bazie modelu Corvair, a do jego napędu posłużył 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,7 litrów i mocy około 145 KM. Koncept mierzący tylko 106 cm wysokości wyróżniał się brakiem drzwi, które zastąpiła unoszona do góry, jednoczęściowa kopuła łącząca szyby boczne i czołową oraz całkowicie szklany dach. Szacowana wartość modelu to 500-800 tysięcy euro (obecnie 2-3,2 mln PLN).

Lamborghini Athon to futurystyczny roadster, któremu nadano imię egipskiego boga władającego promieniami słonecznymi. Pojazd powstał na bazie seryjnego Silhouette i napędzał go 3-litrowy silnik V8 o mocy około 260 KM, który miał pozwalać na rozpędzenie się do 260 km/h. W tym samym roku, w którym powstał Athon, Lamborghini zbankrutowało. Koncept wyceniany jest na 150-220 tysięcy euro (obecnie 600-880 tysięcy PLN).

Lamborghini Bravo powstał jako propozycja następcy Urraco, z którego podzespołów korzystał. Napędzało go 3-litrowe V8 o mocy okrągłych 300 KM, które pozwalało na rozpędzenie się do 275 km/h. Intensywnie testowane auto przed spoczęciem w muzeum pokonało aż 65 tysięcy kilometrów. Prototyp mierzący zaledwie 103 centymetry wysokości wycenia się na 150-220 tysięcy euro (obecnie 600-880 tysięcy PLN).

Lamborghini Marzal to najcenniejszy z trzech prototypów marki z Sant'Agata Bolognese. Maszyna, za kierownicę której podczas Grand Prix Monako w 1967 roku pojawił się książę Rainier III z małżonką, Grace Kelly, poprzedzała pojawienie się seryjnej Espady. Jej znaki szczególnie do drzwi unoszone do góry, wielkie powierzchnie przeszklone i miejsce dla czworga. Samochód napędza 6-cylindrowy, 2-litrowy silnik o mocy 172 KM, który pozwala rozpędzić się do 225 km/h. Cena? RM Auctions sugeruje 1-1,8 miliona euro (obecnie 4-7,2 mln PLN).

Lancia Sibilo to dość pokraczne dzieło Bertone, o którym dzisiaj prawie nikt już nie pamięta. Coupe mające reprezentować kierunek przyszłości zostało zbudowane na podwoziu Stratosa i pokazane po raz pierwszy na salonie samochodowym w Turynie. Wartość tej rzeźby na czterech kołach ocenia się na 60-100 tysięcy euro (obecnie 240-400 tysięcy PLN).

Lancia Stratos HF Zero to wielka gwiazda salonu samochodowego w Turynie w 1970 roku, której wpływy odczuwamy nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Kosmiczny koncept, który dał początek drogowemu i rajdowemu modelowi o tej samej nazwie, napędzany jest umieszczonym centralnie silnikiem V4 o pojemności 1,6 litrów i mocy około 132 KM (seryjna Lancia Stratos dysponowała -konnym V6 z Ferrari Dino). Wartość tego kawałka historii samochodu szacuje się na 1-1,8 miliona euro (obecnie 4-7,2 mln PLN).

Łącznie poprzez RM Auctions na sprzedaż w Cernobbio zostanie wystawionych przeszło 30 zabytkowych samochodów. Wśród najcenniejszych zobaczymy m.in. Mercedes-Benza 540K zbudowanego dla indyjskiego maharadży, jeden z pięciu prototypowych Fordów GT40 Roadster, jedno z osiemnastu Ferrari 250 MM Berlinetta, Talbot-Lago T150C-SS z jedenastu powstałych oraz jeden z siedemnastu Bugatti 57SC Atalante. Średnia wartość każdego z pojazdów w kolekcji sięgnie prawie miliona euro, co zapowiada jedną z najbardziej spektakularnych aukcji w czasach współczesnych.
Źródło/zdjęcia: RM Auctions Lancia Stratos HF Zero na forumLamborghini Marzal na forumChevrolet Testudo na forumLamborghini Bravo na forumLamborghini Athon na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum