BMW X5 M - Dobór naturalny
Pięć i pół roku temu świat zobaczył pierwsze, napędzane na wszystkie cztery koła modele BMW serii X, którymi zajął się oddział M. Teraz nadszedł czas na zmianę warty: niemiecka marka prezentuje zupełnie nową generację modelu X5 M. Niszowa maszyna korzysta z najnowszych zdobyczy technicznych marki i jeszcze większej, niż poprzednio mocy silnika.
Zupełnie nowe X5 M zaznacza swoją obecność mocą aż 575 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 750 Nm, dostępnym w zakresie od 2200 do 5000 obrotów na minutę. To o 20 KM i 70 Nm więcej, niż w przypadku poprzedniej generacji. Wszystkie siły życiowe płyną z 4,4-litrowej jednostki V8 z technologią TwinPower Turbo. Mamy tu między innymi parę dwuzwojowych turbosprężarek, krzyżowe wobec rzędów cylindrów kolektory wydechowe, system zmiennych faz rozrządu Valvetronic i bezpośredni wtrysk benzyny HPDI (High Precision Direct Petrol Injection).
Silnik auta współpracuje z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów Steptronic, która wysyła moc na wszystkie cztery koła poprzez układ firmowany nazwą xDrive. Sercem mechanizmu jest wielodyskowe, sterowane elektronicznie sprzęgło, które może przekazywać do 100% momentu na tył i do 100% na przód. Optymalnym rozdziałem momentu między tylne koła zajmuje się system Dynamic Performance Control, któremu towarzyszy między innymi system Dynamic Stability Control z trzema trybami pracy (DSC On, M Dynamic Mode lub DSC Off). W jednym z trzech różnych trybów może pracować także adaptacyjne zawieszenie auta: Comfort, Sport lub Sport+.
Najnowsze BMW segmentu Sports Activity Vehicle, doskonalone na pętli Nüurburgring Nordschleife, waży według europejskich norm pomiarowych 2350 kilogramów, ale nie stanowi to dla niego większego problemu. Poruszające się na 20-calowych kołach auto potrzebuje tylko 4,2 sekund na rozwinięcie 100 km/h i 22,6 sekund na przejechanie pierwszego 1000 metrów. Prędkość maksymalną ograniczono tradycyjnie do 250 km/h (280 po dokupieniu zestawu M Driver's Package). Średnie zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej generacji zredukowano o około jedną piątą: obecnie to skromne 11,1 litrów na sto kilometrów.
Piątka sponsorowana przez litery X i M stanie w standardzie na 20-calowych obręczach, a za dopłatą dostępne będą 21-calowe felgi serii M. Wśród opcji znajdzie się między innymi wyświetlacz przezierny, informujący dodatkowo na przykład o najlepszym momencie zmiany biegu w przypadku trybu ręcznego. Dla maniaków przyspieszeń znajdzie się funkcja Launch Control, a połączony ze skrzynią biegów system Drivelogic będzie w odpowiednich momentach udawał przekładnię dwusprzęgłową. Z zewnątrz maszynę od zwykłego X5 odróżnią przede wszystkim cztery końcówki wydechu, nowy zderzak z przodu z wielkimi wlotami powietrza i kurtynami powietrznymi oraz namiastka dyfuzora z tyłu, będąca tylko zbiegiem stylistycznym.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW X5 M na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum