Riversimple Rasa - Przemiany energii
Na dołączenie do coraz większego ruchu związanego z wprowadzeniem na publiczne drogi samochodów zasilanych wodorem szykuje się walijskie Riversimple Movement. Pierwszym autem marki, na które będzie można natknąć się na ulicy ma być niewielki pojazd o nazwie Rasa. Kryje się za nim szereg oryginalnych pomysłów i technologii.
Może wydawać się, że o firmie Riversimple Movement nikt jeszcze nie słyszał, ale tak naprawdę działa ona już od 2001 roku, początkowo jako OScar Automotive. Za jej powstaniem stoi Hugo Spowers, absolwent uniwersytetów Oxford i Cranfield. W roku 2008 zakłady Morgan Motor Company dzięki współpracy z Riversimple mogły pochwalić się wodorowym konceptem LIFEcar, a samo Riversimple już kilka lat temu miało swój pierwszy, jeżdżący prototyp. Przygotowanie tegorocznego prototypu Rasa, od pierwszych prób w laboratorium po kompletny samochód, zajęło firmie łącznie osiem lat.
Projekt Rasa startował od przysłowiowej czystej kartki papieru, a prace nad nim przyspieszyły w ubiegłym roku dwa miliony funtów przybyłe w ramach dofinansowania z walijskiego rządu. Samochód został zbudowany na autorskim podwoziu z materiałów kompozytowych wzmacnianych włóknami węglowymi, a za jego wygląd odpowiedzialny jest Chris Reitz, były szef stylistów Alfy Romeo i Fiata. Dwuosobowy pojazd waży tylko 580 kilogramów. W jego układzie napędowym, który emituje głównie wodę, znajdziemy tylko osiemnaście ruchomych elementów.
Działanie auta opiera się o miniaturowe ogniwa paliwowe o mocy 8,5 kilowatów (prawie 12 koni mechanicznych), cztery silniki elektryczne przy każdym z kół oraz układ odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania połączony z superkondensatorami, który będzie wspomagał przyspieszanie. Rasa zużywając 1,5 kilograma wodoru ma przejeżdżać do 480 kilometrów (300 mil), a jej prędkość maksymalna będzie sięgać do 97 km/h (60 mph). Takie zapotrzebowanie na wodór ma być porównywalne z samochodem spalinowym zużywającym zaledwie 1,1 litra paliwa na każde sto kilometrów.
Dzięki dofinansowaniu w wysokości dwóch milionów euro z Unii Europejskiej w ciągu kolejnych miesięcy tego roku ruszyć ma program pilotowy, w ramach którego 20 prototypów Rasa wyjedzie na publiczne drogi. Auto miałoby trafić na rynek już w roku 2018, ale twórcy nie przewidują jego sprzedaży. Samochody Riversimple miałyby być wypożyczane za określoną, miesięczną stawkę, zależną od pokonywanych przebiegów, która obejmowałaby serwisowanie, naprawy, ubezpieczenie i paliwo. Po upłynięciu okresu rozliczeniowego klienci mogliby przedłużyć umowę na samochód, którym się poruszają lub przejść na nowy egzemplarz.
Źródło/zdjęcia: riversimple.com Riversimple Rasa na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum