
Abarth 1000 La Principessa - Szybszy niż czas
Już w sierpniu na jednej z aukcji otaczających konkurs elegancji w Pebble Beach wyląduje wyjątkowy model Abartha. Mowa o jednej z kilku maszyn, którymi Włosi bili z pasją w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych rekordy prędkości w klasie najmniejszych pojemności silnika. Poznajcie mechaniczną "Księżniczkę".
Pojazd, który będzie można zgarnąć na letniej aukcji, zadebiutował w 1960 roku na salonie samochodowym w Turynie. Opływową karoserię dla auta zaprojektowano w studiu Pininfariny, która wykorzystała tunel aerodynamiczny turyńskiego uniwersytetu i otrzymała współczynnik oporu powietrza na poziomie zaledwie 0,20. Nietypowe kształty samochodu sprawiły, że otrzymał on wkrótce pieszczotliwy przydomek "La Principessa" - "Księżniczka". Do napędu zaprzęgnięto rzędową czwórkę o pojemności 982 centymetrów sześciennych z dwoma wałkami rozrządu.

Samochód posłużył do pobicia dziewięciu światowych rekordów prędkości, które ustanowiono na torze Monza. Na liście wyczynów Abartha znalazło się pięć tysięcy kilometrów pokonane ze średnią prędkością 199,24 km/h, pięć tysięcy mil ze średnią 192,88 km/h i dziesięć tysięcy kilometrów ze średnią 191,39 km/h - wszystkie rekordy pozostają aktualne do dnia dzisiejszego. Nieustanna jazda przez 72 godziny zakończyła się rekordową średnią 186,7 km/h. To tylko kilka z różnych rekordów, które są do dzisiaj w rękach Abartha. Niektóre z nich bito z wielkim poświęceniem: w roku 1965 sam Karl Abarth aby poprowadzić inny, rekordowy samochód schudł w ciągu kilku miesięcy o 30 kilogramów.

"La Principessa" od nowości była przetrzymywana w prywatnej kolekcji i ani razu nie została poddana renowacji. W sierpniu samochód po raz pierwszy pojawi się w publicznej sprzedaży na licytacji prowadzonej przez Gooding & Company. W tym samym miejscu pod młotek trafi między innymi wyścigowe Porsche 935 z 1979 roku, które należało do Paula Newmana (start w 24h Le Mans, wygrana w 24h Daytona), eksperymentalna Cisitalia 202 CMM z 1958 roku z opływową karoserią od Vignale oraz jedyny w swoim rodzaju Aston Martin DB2/4 Spider z karoserią Bertone z 1954 roku. Licytacje będą miały miejsce w weekend 20-21 sierpnia.
Źródło/zdjęcia: goodingco.com, deglerstudio.com Abarth 1000 La Principessa na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum