Aktualności
17.10.2017

Polestar 1 Pierwsze wrażenie

Seria nieoczekiwanych transformacji Volvo Car Group zbliża się do punktu kulminacyjnego. Firmę siedem lat temu przejęli Chińczycy, dwa i pół roku temu wciągnięto do niej zakład Polestar, w 2015 roku produkcja aut Volvo po raz pierwszy przekroczyła pół miliona, a teraz Polestar staje się samodzielną marką. Jej pierwszy model to... mocne, hybrydowe coupe 1.

Początki działalności Polestar sięgają połowy lat dziewięćdziesiątych i torowych Volvo w grupie turystyków. Kilka lat temu firma zajęła się na stałe modyfikowaniem drogowych Volvo, wpływającym na ich moc, prowadzenie oraz wygląd. W czerwcu tego roku oficjalnie ogłoszono, że Polestar staje się osobną marką, dedykowaną samochodom hybrydowym i elektrycznym o wysokich osiągach, której ofertę poznamy jesienią. Liście od dawna spadają z drzew i oto jest: prototyp coupe o enigmatycznym oznaczeniu 1.

Polestar 1

Polestar 1 nie ma swojego odpowiednika w ofercie Volvo, ale coupe nie sposób pomylić z samochodem jakiejkolwiek innej marki, między innymi dzięki charakterystycznym światłom. Maszynę zbudowano na wzór konceptu Volvo Concept Coupe sprzed czterech lat i osadzono na szkielecie Scalable Platform Architecture od Volvo, który w około 50% zmodyfikowano specjalnie z myślą o marce Polestar. Coupe będzie pierwszym samochodem na rynku z adaptacyjnym zawieszeniem Ölins Continuously Controlled Electronic Suspension. Wspomagać je będą system rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła tylnej osi oraz elementy struktury z włókien węglowych, dzięki którym zmniejszono masę auta, obniżono jego środek ciężkości i zwiększono sztywność.

Polestar 1

Coupe będzie 2+2-osobowym grand tourerem z turbodoładowanym i doładowanym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym z przodu, paczką baterii w tunelu środkowym, dwiema paczkami baterii na tylnej osi (razem 34 kWh), dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 109 KM każdy na tylnej osi oraz 46-konnym rozrusznikiem/generatorem (Integrated Starter Generator). Spalinowy motor wprawia w ruch przednie koła, zmartwieniem elektrycznych są tylko tylne koła. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 600 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 1000 niutonometrów! Na przeciw swoi układ hamulcowy z podzespołami produkcji Akebono, w tym tarczami na przedzie o średnicy 400 milimetrów.

Polestar 1

Szwedzi zapowiadają, że Polestar 1 będzie odznaczał się elektrycznym zasięgiem 150 kilometrów (według normy NEDC). Samochód będzie produkowany od 2019 roku w zupełnie nowej, chińskiej fabryce w Chengdu, która ma być ukończona w połowie przyszłego roku. Przy jego okazji Volvo wprowadzi nowy model sprzedaży: auto dostępne będzie w ramach miesięcznego abonamentu na dwa lub trzy lata (ceny na razie nie są znane), a jego "zakup" będzie przeprowadzany tylko za pośrednictwem internetu. Co z osobami, które rzeczywiście będą chciały zakupić auto i mieć je na własność? I na to ma znaleźć się rozwiązanie. Przed końcem 2019 do produkcji ma trafić mały, elektryczny SUV Polestar 2, konkurujący na przykład z Teslą Model 3. Po nim pojawi się pełnowymiarowy, elektryczny SUV o nazwie 3. Coupe Polestar 1 można zamawiać, na razie bez żadnych zobowiązań, od teraz.

Skomentuj na forumUdostępnij