Grand Prix Bahrajnu - Nocne iskrzenie
W minionym tygodniu Formuła 1 przeniosła się z gorącej Australii do gorącego i piaszczystego Bahrajnu. Druga runda mistrzostw świata odbywała się po raz kolejny przy sztucznym świetle pod osłoną nocy, co pozwoliło na działanie przy temperaturach w rozsądnym zakresie. W ubiegłym roku i dwa lata wcześniej triumfowało tu Ferrari. Czy podobnie było wczoraj?
Pierwszy wyścig aktualnego sezonu mistrzostw świata został zdominowany przez Mercedes-AMG, a z największym rozczarowaniem spotkało się Ferrari, które było najszybsze w przedsezonowych testach. W Bahrajnie wyglądało na to, że Włosi rozwiązali swoje problemy: w każdej z sesji treningowych najszybsi byli kierowcy zespołu z Maranello, dwa razy Leclerc i raz Vettel. Za każdym razem bezpośrednio za Ferrari klasyfikowali się kierowcy Mercedesa, a na dalsze pozycje wskakiwali na przemian zawodnicy Red Bulla, Renaulta i Haasa. Tyły wszystkich trzech sesji treningowych zabezpieczali kierowcy cierpiącego na brak części zapasowych i inne dolegliwości Williamsa, w tym Robert Kubica, który za każdym razem tracił do najszybszego kierowcy około cztery sekundy na okrążeniu.
W sobotnich kwalifikacjach oba Williamsy ponownie były najwolniejsze. Poza Q1 nie wyszedł m.in. Stroll w Racing Point, który jeździł dla Williamsa w ubiegłym roku i niespodziewanie Hulkenberg w Renaulcie. Na Q2 jazdę zakończyli obaj kierowcy Toro Rosso, Perez w drugim Racing Point, Ricciardo w drugim Renaulcie i Gasly w Red Bullu. Do pierwszej dziesiątki przebiły się oba Mercedesy, oba Ferrari oba Haasy, oba McLareny oraz Raikkonen w Alfie Romeo i Verstappen w Red Bullu. Pole position po kilkunastu minutach kręcenia rekordowych okrążeń wywalczył po raz pierwszy w swojej karierze Charles Leclers w Ferrari! Za nim: Vettel w drugim Ferrari, Hamilton i Bottas w Mercedesach, Verstappen, Magnussen w Haasie, Sainz w McLarenie, Grosjean w Haasie, Raikkonen i jako dziesiąty Lando w McLarenie. Grosejan za incydent podczas Q1 został cofnięty o trzy miejsca, a na dziesiąte pole startowe awansował Ricciardo.
W niedzielę nad torem porządnie wiało (prawie 9 km/h, ponad dwa razy więcej, niż w kwalifikacjach), co nie tylko zaburzało aerodynamikę bolidów, ale również nanosiło na trasę piach. Do nowych wyzwań dołączyła również trzecia strefa DRS, której do tej pory nie było. Przed pierwszym zakrętem prowadzenie objął Vettel, a po kilku kolejnych zakrętach na drugie miejsce awansował Bottas. Z tyłu w snopach iskier utonęła jedna z maszyn Racing Point, a na ostatnie miejsce spadł Grosjean. Na drugim okrążeniu drugie miejsce odzyskał Leclerc, a Bottasa niedługo później wyprzedził również Hamilton. Stroll i Grosjean pojawili się w pitach na wymianę uszkodzonych elementów. Kubica jechał siedemnasty.
Okrążenie 4 z 57: Sainz uszkadza swojego Renaulta podczas walki z Verstappenem o miejsce piąte, w snopach iskier traci kilkanaście pozycji i po odwiedzeniu mechaników spada na sam koniec. Z przodu Leclerc utrzymuje się w odległości niecałej sekundy za Vettelem. Okrążenie 6: Leclerc przejmuje prowadzenie po wykorzystaniu DRS na prostej startowej. Vettel próbuje od razu odzyskać pozycję, ale zostaje drugi. Okrążenie 10: Leclerc prowadzi z przewagą około dwóch sekund nad Vettelem, a na trzecim miejscu zbliża się Hamilton, który traci kolejną sekundę-półtorej. Kubica zajmuje miejsce 15 i regularnie wymienia się pozycjami z Russelem w drugim Williemasie.
Na dziesiątym okrążeniu u mechaników na zaplanowaną wymianę kół zjawiają się pierwsi kierowcy, m.in. Raikkonen, który spada z pierwszej dziesiątki na miejsce 14. Pierwsza trójka w tym czasie ma różne problemy z blokowaniem się kół i krawężnikami. Na 11 kółku Leclerc prowadzi z przewagą już ponad trzech sekund. Na 12 okrążeniu ogumienie wymienia Verstappen, który był 5. Na tor po problemie z wymianą jednego z tylnych kół wraca na pozycji 9 przed Raikkonena. Okrążenie 13: żółte flagi po poślizgu Kvyata po kontakcie z Giovinazzim, ogumienie wymienia Bottas, który spada na miejsce 5 i wkrótce traci pozycję na rzecz Verstappena.
Okrązenie 14: wymiana opon u lidera oraz Hamiltona (na mieszankę Medium). Leclerc wraca na miejscu drugim (opony Soft), Hamilton jest tuż za nim. Za nimi o pozycję walczy Bottas i Verstappen, któremu nie udaje się obronić miejsca piątego. Na kolejnym okrążeniu ogumienie wymienia Vettel (na Soft), a na prowadzeniu zostaje Ricciardo, który jeszcze się nie zatrzymywał. Vettel wraca na tor za Hamiltonem! Leclerc chwilę później wyprzedza Ricciardo i odzyskuje pozycję lidera. Na okrążeniu 15 kierowcę Renaulta wyprzedza również Hamilton, do którego Vettel traci niecałe trzy sekundy. Okrążenie 16: Vettel awansuje bez problemu na miejsce trzecie. Poza pierwszą dziesiątką są oba bolidy Toro Rosso, oba Racing Point, oba Haasy i oba Williamsy.
Okrążenie 18: z wyścigu wycofuje się Grosjean, kara pięciu sekund dla Kvyata na miejscu 15 za przekroczenie prędkości w alei serwisowej. Okrążenie 20: Leclerc prowadzi z przewagą prawie 5,5 sekund, a po błędzie Hamiltona Vettel traci do drugiego miejsca tylko jakieś 1,5 sekundy. Okrążenie 23: Vettel wyprzedza Hamiltona, awansuje na miejsce drugie i zaczyna się oddalać. Na miejscu szóstym i siódmym jeden za drugim pędzą oba Renaulty (Ricciardo ciągle nie był jeszcze w pitach). W pierwszej dziesiątce mieszczą się również oba Red Bulle, dziesiąty jest Gasly. Ostatnie pozycje zajmują Stroll i Sainz, którzy uszkodzili swoje maszyny na pierwszym okrążeniu. Okrążenie 26: przewaga Leclerca nad kierowcą na drugiej pozycji przekracza już osiem sekund. O siódme miejsce walczą 19-letni Norris i 39-letni Raikkonen, najmłodszy i najstarszy kierowca w stawce.
Okrążenie 28: Leclerc dubluje Kubicę, który znajduje się na miejscu 16. Różnice między czołówką powiększają się z każdym okrążeniem. Okrążenie 32: Kubica spada na ostatnie, dziewiętnaste miejsce, wyprzedza go Sainz w McLarenie. Okrążenie 33: Verstappen wymienia ogumienie po raz drugi i ostatni, ponownie zatrzymuje się na dłużej, niż przewidują normy i wraca na tor siódmy za Raikkonenem, który walcząc z przyczepnością jest łatwym celem. Okrążenie 35: ekspresowy pit stop Hamiltona. Okrążenie później Ferrari wymienia opony u Vettela, który niespodziewanie wraca na tor tuż przed Hamiltona, nad którym miał wcześniej znacznie większą przewagę. Leclerc w tym czasie zgłasza problemy z przyczepnością przedniej osi, na swój pit stop zjeżdża na koniec 36 okrążenia i wraca na tor na prowadzeniu. Hamilton podkręca tempo: najszybsze okrążenie w wyścigu.
Okrążenie 37: Hamilton jedzie przez zakręty koło w koło z Vettelem! Po równej walce Mercedes zostaje za Ferrari. Chwilę później miejsca ustępuje im Bottas, który ucieka na wymianę opon. Okrążenie 38: Mercedes i Ferrari ponownie bok w bok! Vettel traci kontrolę nad samochodem, leci bokiem wzdłuż toru, toczy się bezwładnie do tyłu i uszkadza swoje ogumienie. Niedługo później traci widowiskowo przednie skrzydło po kontakcie oddublowującym się zawodnikiem Force India i wibracjach z ogumienia i żegna się z szansami na podium. Niemiec spada na pozycję dziewiątą. O szóste miejsce walczą zażarcie kierowcy Renaulta, którzy nie oszczędzają swoich maszyn. U Leclerca stabilnie: prowadzenie z przewagą ponad dziewięciu sekund nad Hamiltonem i ponad 35 sekund nad Bottasem.
Okrążenie 41: Vettel pracuje nad odrobieniem strat, awansuje na miejsce siódme, a okrążenie później na szóste. Na okrążeniu 43 z 57 jest już piąty. Okrążenie 46: Leclerc zgłasza problemy z silnikiem i na tym okrążeniu jest wyraźnie wolniejszy! W dole pierwszej dziesiątki o pozycję ponownie walczą Norris i Raikkonen. Hamilton na 47 okrążeniu traci do lidera już niecałe sześć sekund, pięć sekund, cztery sekundy, trzy sekundy. W bolidzie Ferrari zawiódł system odzyskiwania energii z układu wydechowego, pracujący z turbosprężarką. Ostatni zakręt 48 okrążenia: Hamilton bez trudu obejmuje prowadzenie. Jakieś pół minuty do Leclerca traci Bottas na miejscu trzecim, który w takich okolicznościach i na niecałe dziewięć kółek przed końcem wyścigu może liczyć na awans na miejsce drugie. Algorytmy zespołu Ferrari pokazują, że przy pomyślnych wiatrach Leclerc może zachować drugie miejsce.
Okrążenie 51: Bottas przyspiesza na tyle, że traci do Leclerca już tylko 16 sekund. Nie wykluczone, że uszkodzone Ferrari może paść łupem również Verstappena. Hamilton zgłasza zastrzeżenia co do płynności zmiany biegów na niższe. Najszybsze okrążenie w wyścigu, nagradzane dodatkowym punktem do klasyfikacji generalnej, jest w tym czasie w rękach Leclerca. Okrążenie 54: Red Bull komunikuje swojemu kierowcy, że przy odpowiednim tempie zdoła się wspiąć na podium, na miejsce drugie awansuje Bottas. Żółte flagi na okrążeniu 54: na poboczu z piachu siedzi Renault prowadzony przez Hulkenberga, a na trawie obok spoczywa Renault prowadzony przez Ricciardo! W obu bolidach, które jechały po konkretną zdobycz punktową, niemal w tej samej chwili zawiodły silniki. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. McLaren wycofuje z wyścigu Sainza. Żółte flagi powiewają przez ostatnie okrążenia wyścigu, który kończy się za samochodem bezpieczeństwa.
Tegoroczne Grand Prix Bahrajnu, pełne dramatycznych zwrotów akcji, zakończyło się zwycięstwem Lewisa Hamiltona w bolidzie Mercedesa. Drugie miejsce zajął Valtteri Bottas w drugim Mercedesie, a na podium - po raz pierwszy w swojej karierze - znalazł się również Charles Leclerc w Ferrari. Dalej: Verstappen w Red Bullu, Vettel w Ferrari, Norris w McLarenie (drugi start i pierwsze punkty w karierze), Raikkonen w Alfie Romeo, Galsy w Red Bullu, Albon w Toro Rosso (drugi start i pierwsze punkty w karierze) i Perez w Racing Point. Kubica ukończył wyścig na ostatnim, 16 miejscu. Po dwóch wyścigach sezonu 2019 prowadzenie w klasyfikacji generalnej kierowców utrzymał Bottas, a Mercedes po drugiej podwójnej wygranej umocnił swoją pozycję lidera w tabeli konstruktorów.
Klasyfikacja generalna kierowców | ||
---|---|---|
Valtteri Bottas (Mercedes) | 44 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes) | 43 pkt. | |
Max Verstappen (Red Bull) | 27 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 26 pkt. | |
Sebastian Vettel (Ferrari) | 22 pkt. | |
Kimi Raikkonen (Alfa Romeo) | 10 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 8 pkt. | |
Kevin Magnussen (Haas) | 8 pkt. | |
Nico Hulkenberg (Renault) | 6 pkt. | |
Pierre Gasly (Red Bull) | 4 pkt. | |
Lance Stroll (Racing Point) | 2 pkt. | |
Alexander Albon (Toro Rosso) | 2 pkt. | |
Daniil Kvyat (Toro Rosso) | 1 pkt. | |
Sergio Perez (Racing Point) | 1 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów | ||
---|---|---|
Mercedes AMG Petronas Motorsport | 87 pkt. | |
Scuderia Ferrari | 48 pkt. | |
Aston Martin Red Bull Racing | 31 pkt. | |
Alfa Romeo Racing | 10 pkt. | |
McLaren F1 Team | 8 pkt. | |
Rich Energy Haas F1 Team | 8 pkt. | |
Renault F1 Team | 6 pkt. | |
Red Bull Toro Rosso Honda | 3 pkt. | |
SportPesa Racing Point F1 Team | 3 pkt. | |
ROKiT Williams Racing | 0 pkt. |
Kolejny wyścig, Gran Prix Chin, zaplanowano na 14 kwietnia. Będzie to tysięczne grand prix w historii rozgrywanych od 1950 roku mistrzostw świata! Zanim jednak do tego dojdzie na kierowców czekają dwa dni oficjalnych testów w Bahrajnie: najbliższy wtorek i środa. Sesje te zasługują na szczególną uwagę ze względu na... Micka Schumachera, syna 7-krotnego mistrza świata, aktualnego kierowcę Formuły 2, ubiegłorocznego mistrza europejskiej Formuły 3 i obecnego zawodnika Ferrari Driver Academy w jednej osobie. We wtorek 20-letni Schumacher ma testować najnowszy bolid Ferrari, a w środę ma przesiąść się do Alfy Romeo. Będzie to pierwszy występ Micka w bolidach Formuły 1.
Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Bahrajnu na forumMercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ na forumFerrari SF90 na fourmSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum