Aktualności

Porsche LMDh - Wyjście z ukrycia

Lada tydzień na pierwsze testy wyjedzie zupełnie nowy, długodystansowy prototyp ze stajni Porsche. Spadkobierca takich legend, jak rodzina 917, 956, 962, 911 GT1 oraz startującego do końca sezonu 2017, hybrydowego 919, przygotowywany jest według wytycznych nowej klasy Le Mans Daytona h, która w mistrzostwach świata będzie częścią grupy Hypercar.

Powstanie klasy Le Mans Daytona h, która połączy mistrzostwa świata World Endurance Championship oraz północnoamerykański puchar Sportscar Championship, ogłoszono na początku ubiegłego roku. Klasa ta stawia na stosunkowo niskie koszty przygotowania samochodu i standardowe elementy konstrukcyjne: węglowe kadłuby zgodne z przyszłymi LMP2 od jednego z czterech producentów (Dallara, Oreca, Ligier oraz Multimatic), baterie od Williams Advanced Engineering, silnik elektryczny i przetwornica Boscha, sekwencyjna skrzynia biegów XTrac, napęd tylko tylnej osi oraz silnik spalinowy własnej konstrukcji w układzie hybrydowym. Moc silnika elektrycznego w LMDh ograniczono do 50 kW, a moc całego układu napędowego nie będzie mogła przekroczyć 500 kW (680 koni mechanicznych). Masa własna: minimum 1030 kilogramów.

Porsche LMDh

Porsche, które opuściło topową grupę LMP1 w World Endurance Championship w 2017 roku po trzech tytułach mistrzów świata konstruktorów, trzech tytułach mistrzów świata kierowców i trzech wygranych w 24-godzinnym Le Mans, ogłosiło dołączenie do grupy LMDh dokładnie rok temu. Teraz marka zapowiada, że jej prototyp, którego nazwy jeszcze nie upubliczniono, wyjedzie na swoje pierwsze testy już w styczniu, a jego kierowcami na tej fazie przygotować będą Dane Cameron oraz Felipe Nasr. Cameron wywalczył w ostatnich latach trzy tytuły mistrzowskie SportsCar Championship w maszynach klas GTD, DP oraz DPi, a Nasr w tej samej serii zdobył dwa mistrzostwa w grupach DP oraz DPi. LMDh od Porsche oparte zostało na podwoziu Multimatic. Nie zdradzono jeszcze jaki dokładnie silnik wylądował na pokładzie. Być może będzie to coś równie nietypowego, co w przypadku 919 Hybrid, dla którego zbudowano turbodoładowane V4 o pojemności dwóch litrów.

Porsche LMDh

Nowa maszyna przejdzie w przyszłym roku dziesiątki testów i wystartuje w sezonie 2023 w pucharach World Endurance Championship oraz Sporscar Championship pod szyldem Porsche Penske Motorsport. To nie pierwsza współpraca Porsche i Team Penske: w latach 2006-2008 duet ten dominował w mistrzostwach American Le Mans Series. Już za kilkanaście miesięcy będzie celował m.in. w dwudziestą wygraną Porsche w 24-godzinnym Le Mans. Łatwo nie będzie: WEC już w tym roku dopuszcza do startów LMDh, choć nie wygląda na to, aby jakikolwiek producent był na to gotowy, a nowe maszyny będą walczyć w mistrzostwach świata w grupie Hypercar razem z prototypami klasy Le Mans Hypercar, które weszły do użytku z początkiem tego roku. W grupie LMH startuje obecnie Toyota oraz Glickenhaus, do których w sezonie 2022 dołączyć ma Peugeot i ByKoless, a rok później Ferrari. Dołączenie do grupy LMDh w sezonie 2023 zapowiedziało już również Audi, Acura, BMW oraz Cadillac, a w sezonie 2024 Alpine.

Porsche LMDh

Aktualizacja 14.01.2022 / Prototyp klasy LMDh od Porsche wyjechał na swoje pierwsze testy na torze placówki Weissach Development Centre. Maszynę poprowadził Frederic Makowiecki, fabryczny kierowca Porsche Motorsport, który w ostatnich latach startował między innymi w grupie GTE Pro w World Endurance Championship. Samochód nie został jeszcze wyposażony w hybrydowy układ napędowy, a konfiguracja i parametry jego silnika spalinowego pozostają ciągle tajemnicą (nieoficjalnie mówi się o podwójnie turbodoładowanej, widlastej ósemce).

Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche LMDh na forumLMH kontra LMDh - artykułSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij