Noble M500 - Mniej ekstremalne
Noble Automotive, którego repertuar od kilkunastu lat sprowadza się wyłącznie do blisko 660-konnej bestii o oznaczeniu M600 występującej w kilku wcieleniach, wchodzi w decydującą fazę prac nad swoim zupełnie nowym samochodem. Nowy model o nazwie M500 ma być znacznie bardziej cywilizowany i przyjazny użytkownikowi.
Dla przypomnienia: M600 na rurowej ramie przestrzennej zadebiutowało jeszcze w 2009 roku jako super sportowe coupe z umieszczonym centralnie, podwójnie turbodoładowanym V8 o pojemności 4,4 litra z rodowodem Volvo oraz ręczną skrzynią biegów. Klimatyzacja, poduszki powietrzne, ABS - takich wygód wtedy Noble nie znało. Z czasem M600 pojawiło się również w specyfikacji CarbonSport z karoserią z nagich włókien węglowych oraz jako Speedster z otwartą karoserią. M600, którego produkcję oficjalnie zakończono w 2018 roku, nie było adresowane do każdego i wśród potencjalnych klientów Noble nie brakowało pytań o coś mniej ekstremalnego. Nowe coupe M500 to odpowiedź na właśnie takie pytania.
O modelu M600 usłyszeliśmy już latem 2018 roku, gdy na Festiwalu Prędkości w Goodwood stanęła rzeźba nadwozia w pełnej skali. Dziś Noble może pochwalić się jeżdżącym samochodem, który jest na prostej drodze do produkcji seryjnej. Model ma być tylko nieznacznie mniejszy od M600, a punktem wyjścia do jego budowy jest wzorowana na M600 stalowa rama przestrzenna z silnikiem umieszczonym centralnie i napędem przenoszonym wyłącznie na tylną oś. Panele karoserii dla zmniejszenia kosztów produkcji mają być produkowane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami szklanymi (karoseria z włókien węglowych ma być jedną z opcji). W środku ma być więcej miejsca dla kierowcy i pasażera, niż w przypadku M600, ale nadal nie przewiduje się poduszek powietrznych ani układu ABS. W stanie gotowym do jazdy auto ma ważyć tylko 1250 kilogramów.
Za bardziej cywilizowany charakter M500 ma odpowiadać przede wszystkim nowy silnik rodem z Forda GT. To podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności 3,5 litra, które będzie współpracować z 6-stopniową, ręczną skrzynią biegów Graziano. Noble celuje w co najmniej 500 koni mechanicznych i 800 niutonometrów i myśli o przekroczeniu 550 KM. Pierwsze egzemplarze M500 miałyby być gotowe do oddania w ręce właścicieli jeszcze w tym roku. Działające od 1999 roku Noble, które w 2015 roku doczekało się poważnych inwestorów z Chin, dzięki nowemu modelowi chciałoby osiągnąć produkcję rzędu pięćdziesięciu samochodów rocznie. To znacznie więcej, niż w przypadku M600, które wyjechało na drogi w grupie kilkudziesięciu coupe i tylko dwóch Speedsterów.
Źródło/zdjęcia: Noble Automotive, noblecars.com, autocar.co.uk Noble M500 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum