Aktualności
04.05.2024

MG EXE181 Hołd dla szybkości

MG, które pod koniec ubiegłego roku wróciło na polski rynek z ofertą obejmującą kilka aut o napędzie hybrydowym i elektrycznym, przygotowało zupełnie nowy koncept, odnoszący się do dawnych aktywności marki. Jest nim model EXE181, próba powrotu do budowania samochodów służących próbom bicia rekordów prędkości.

MG funkcjonuje od przeszło stu lat, ale obecna marka nie ma właściwie nic wspólnego z MG, które działało jeszcze ćwierć wieku temu. W roku 2005 upadłe przedsiębiorstwo przejęło chińskie Nanjing, które dwa lata temu zostało wykupione przez koncern SAIC Motor. Dziś chińskie MG Motor rozwija się coraz prężniej w Europie, a wśród nowych modeli marki znajdziemy między innymi atrakcyjnego roadstera Cyberster o napędzie elektrycznym. Z konceptem EXE181, który został pokazany na wystawie Beijing International Auto Show, MG sięga do swojej bogatej historii i wyobraża sobie, jak na jej fundamentach może zbudować swoją przyszłość... o ile tylko znajdzie się w niej miejsce na bicie rekordów prędkości.

Zdjęcie MG EXE181

EXE181 nawiązuje bezpośrednio do prototypu EX181 z drugiej połowy lat pięćdziesiątych, jednego z kilku projektów MG, które powstały w celu bicia rekordów prędkości maksymalnej. Samochód został przygotowany na bazie elementów z roadstera MGA, które zabudowano lekką ramą i nową, opływową karoserią o współczynniku oporu powietrza na poziomie zaledwie 0,12. Auto początkowo wyposażono w niespełna 1,5-litrowy, 4-cylindrowy, doładowany silnik, którego moc przekraczała 290 KM. Stirling Moss na słynnym Bonneville Salt Flats w USA rozpędził EX181 do 395,3 km/h. Później silnik powiększono do przeszło 1,5 litra, podnosząc jego moc do około 305 koni mechanicznych. Jesienią 1959 roku Phil Hill rozpędził się zmodernizowanym autem do rekordowych 410,5 km/h. EX181 pozostaje do dnia dzisiejszego najszybszym samochodem MG w historii marki.

Zdjęcie MG EXE181

Tegoroczny EXE181 kontynuuje dawne tradycje i przedstawia się jako przyszły, rekordowy samochód o napędzie elektrycznym (jego dokładna specyfikacja techniczna nie została jeszcze ujawniona). Samochód, w którym kierowca siedzi na środku, odznacza się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,181 i hamulcami wspomaganymi przez spadochrony. MG celuje w prędkość maksymalną co najmniej 415 kilometrów na godzinę i przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę w niecałą jedną sekundę. Na razie nie wiadomo gdzie i kiedy miałyby być przeprowadzone próby. Wiadomo za to, że już w lipcu EXE181 pokaże się przed europejską publicznością podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii.

Skomentuj na forumUdostępnij