Spark Gen3 Evo - Najszybsza formuła
Mistrzostwa świata elektrycznej Formuły E szykują się do pożegnania z bolidami trzeciej generacji. Ich miejsce w przyszłorocznym, jedenastym sezonie zajmą nowe maszyny serii Gen3 Evo, które będą wyróżniać się między innymi napędem obu osi i sprintem od zera do setki na poziomie niespełna dwóch sekund.
Mistrzostwa elektrycznej Formuły E organizowane są od drugiej połowy 2014 roku, a od roku 2020 noszą oficjalnie status mistrzostw świata pod skrzydłami FIA. Przygotowaniem bolidów dla Formuły E od samego początku zajmuje się między innymi francuskie Spark Racing Technology, któremu powierzono opracowanie pierwszej, drugiej i trzeciej generacji. Ta ostatnia weszła do użytku z początkiem roku 2023. W lipcu tego roku zakończy się dziesiąty sezon Formuły E, a w jedenastym zostaną wprowadzone zmodernizowane maszyny Gen3 Evo. Tak samo, jak poprzednio, za akumulatory odpowiedzialne będzie WAE Technologies, a ogumienie na każde warunki pogodowe, produkowane w dużej mierze z materiałów odnawialnych, dostarczy Hankook. Gen3 Evo będzie najszybszą i najbardziej zaawansowaną maszyną w historii elektrycznych mistrzostw świata, a także maszyną zbudowaną w największej części z materiałów odnawialnych.
Ewolucja Gen3 zostanie ubrana w przeprojektowaną karoserię z zupełnie nowym skrzydłem i nosem oraz różnymi mniejszymi nowościami, a jej dodatkowym atutem będzie zwiększona wytrzymałość na kolizje. Maszyna zostanie skrócona o kilkanaście centymetrów i zwężona o dziesięć centymetrów, o kilkanaście centymetrów zmaleje rozstaw osi. Minimalna masa własna, wliczając kierowcę, zostanie zredukowana z 900 do 856 kilogramów. Nowością w Evo będzie napęd przenoszony na obie osie (w Gen3 na przedniej osi pracował tylko generator ładujący baterie), który będzie można wykorzystywać tylko w czasie kwalifikacji, podczas startu wyścigu i w samym wyścigu w trybie Attack Mode. Wzmocnione systemy odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania - z 250 aż do 600 kW - mają zapewnić nawet 50% energii elektrycznej potrzebnej na przejechanie jednego wyścigu. Nowe ogumienie Hankook iON ma zapewniać przyczepność poprawioną o nawet jedną dziesiątą.
Elektryczny układ napędowy bolidu będzie generował maksymalnie 350 kW - 475 koni mechanicznych. Stosunek mocy do masy w stosunku do poprzednika poprawił się z 378 do 556 koni mechanicznych na tonę. Tak samo, jak do tej pory, każdy konstruktor będzie przygotowywał własne silniki elektryczne i towarzyszące im komponenty, które będą homologowane na nowo na okres kilku lat, tylne zawieszenie oraz oprogramowanie. Kolejną nowością będzie system szybkiego ładowania baterii, który pozwoli na uzupełnienie energii elektrycznej między sesjami lub w trakcie wyścigu. Osiągi Gen3 Evo: przyspieszenie od zera do setki w zaledwie 1,86 sekundy i prędkość maksymalna ponad 320 km/h! To o prawie jedną sekundę krócej od Gen3... i o jakieś 0,8 sekundy krócej od współczesnych bolidów Formuły 1. W jedenastym sezonie mistrzostw świata Formuły E z nowymi bolidami pojawią się między innymi takie marki, jak Cupra, DS, Jaguar, Lola, Maserati, McLaren, Nissan oraz Porsche.
Źródło/zdjęcia: fiaformulae.com, fia.com, sparkracingtechnology.com Spark Gen3 Evo na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum