Grand Prix Belgii - Kosztowny błąd
Ostatni wyścig Formuły 1 przed wakacyjną przerwą jest już za nami. Było nim belgijskie grand prix na funkcjonującym od przeszło stu lat torze Spa-Francorchamps, który w obecnej formie mierzy siedem kilometrów długości. Po niedawnej modernizacji i zmianach nawierzchni rozbudzono oczekiwania na rekordowe czasy okrążeń.
W pierwszych, piątkowych treningach na najdłuższym torze w kalendarzu najszybszy, z przewagą aż ponad 0,5 sekundy, był Verstappen w Red Bullu z zupełnie nowym silnikiem. Zmiana jednostki napędowej poza regulaminowe limity oznaczała, że na Verstappena w niedzielę czekało cofnięcie o dziesięć miejsc na starcie. Za aktualnym mistrzem świata uplasowali się Piastri w McLarenie i Albon w Williamsie. Drugą sesję treningową zdominowali kierowcy McLarena: pierwszy Norris, drugi Piastri, a za nimi Verstappen. W sobotę padał deszcz. Swojego Aston Martina rozbił Stroll, ani jednego kółka pomiarowego nie zrobili Russell, Sainz i Magnussen. Na mokrym torze najszybszy był Verstappen. Na drugim miejscu uplasował się Piastri, a na trzecim Gasly w Alpine, które zmieniło malowanie swoich bolidów w związku z kinową premierą filmu "Deadpool & Wolverine".
Podczas sobotnich kwalifikacji tor był nadal mokry, ale wyglądało na to, że deszcz chwilowo ustąpił. Po pierwszej sesji odpadli obaj kierowcy Haasa, Tsunoda w RB, Sargeant w Williamsie oraz Zhou w Sauberze. Po drugiej sesji, w trakcie której ponownie zaczął padać deszcz, odpadli Albon w Williamsie, Gasly w Alpine, Ricciardo w RB, Bottas w Sauberze oraz Stroll w Aston Martinie. W ostatniej sesji najszybszy był Verstappen, którego na starcie czekało cofnięcie na jedenaste miejsce. Pole position w takich okolicznościach odziedziczył Leclerc w drugim Ferrari. Kolejne pozycje startowe w pierwszej dziesiątce zajęli: Perez w Red Bullu, Hamilton w Mercedesie-AMG, Norris i Piastri w McLarenach, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Ocon w Alpine, który jest już zakontraktowany na przyszły rok w Haasie, oraz Albon w Williamsie.
W niedzielę nad Spa-Francorchamps nie było już mowy o deszczu. Temperatura powietrza: 21 stopni Celsjusza, temperatura toru: 42 stopnie. Większość kierowców ruszała na ogumieniu medium, Sainz i Zhou na hard, Ricciardo na soft. Na pierwszych zakrętach Perez stracił drugą pozycję na rzecz Hamiltona, trzy pozycje stracił Norris, który spadł na miejsce siódme, poza pierwszą dziesiątkę spadł Ocon. Verstappen po pierwszym okrążeniu był dziewiąty przed Albonem. Po drugim był ósmy przed Alonso. Okrążenie 3 z 44: Hamilton, rozpędzony na prostej Kemmel, wyprzedza Leclerca i obejmuje prowadzenie. Problemy ma Zhou, którego maszyna utraciła chwilowo moc. Okrążenie 7: Zhou wycofuje się z wyścigu. Okrążenie 10: Hamilton prowadzi z przewagą ponad dwóch sekund, ponad 2,3 sekundy do Leclerca traci Perez. Niecałą sekundę za zajmującym piąte miejsce Russellem jest Sainz, za którym niecałą sekundę jest Norris, za którym niecałą sekundę jest Verstappen.
Okrążenie 11: pit stop Russella, postój na 2,3 sekundy, pit stop Verstappena, postój na 2,7 sekundy. Russell wraca na tor tuż za Tsunodą. Okrążenie 12: pist stop Hamiltona, postój na 2,6 sekundy, pit stop Pereza, postój na 2,2 sekundy, pit stop Piastri'ego, postój na 2 sekundy. Piastri wraca na tor tuż za Russellem, którego udaje się od razu wyprzedzić. Okrążenie 13: pit stop Leclerca, postój na 2,4 sekundy i powrót na tor jakieś 1,5 sekundy za Hamiltonem, obaj jadą teraz na ogumieniu hard. Okrążenie 13: Piastri wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce szóste. Na prowadzeniu jest Sainz przed Norrisem i Alonso - cała trójka jeszcze się nie zatrzymywała. Okrążenie 16: 2,3 sekundowy pit stop Norrisa, który wraca na tor na miejscu ósmym, ponad sześć sekund za Verstappenem. Okrążenie 21: późny i być może jedyny pit stop Sainza, który opuszcza pozycję lidera i spada na miejsce ósme.
Okrążenie 21 z 44: Russell wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 22: pit stop Pereza, który spada na miejsce ósme. Okrążenie 26: pit stop Leclerca, który po 3,4 sekundach postoju spada na miejsce siódme. Okrążenie 27: pit stop Hamiltona, który zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na tor na miejscu szóstym, Leclerc jest niecałe trzy sekundy za nim. Okrążenie 29: pit stop Verstappena, który dostaje opony medium i Sainza, który dostaje opony hard. Okrążenie 30: pit stop Norrisa, który na oponach hard wraca na tor między Verstappenem i Sainzem. Okrążenie 31: pit stop Piatri'ego, który zajmuje aż 4,4 sekundy, powrót na tor tuż przed Verstappenem. Na tym samym kółku Norris wyprzedza Pereza, który spada na miejsce szóste. Na prowadzeniu z przewagą siedmiu sekund nad Hamiltonem jedzie Russell, który zdecydował się na jazdę na jeden pit stop.
Okrążenie 35: Hamilton jest pięć sekund za Russellem, trzy sekundy za nim jest Leclerc, którego w zasięgu DRS ma Piastri. Piatri atakuje Leclerca, ale nie ma miejsca na wyprzedzenie. Okrążenie 36: Piastri wyprzedza Lelcerca i awansuje na miejsce trzecie, do Hamiltona ma niecałe 5,5 sekundy. W międzyczasie Ricciardo wyprzedza Strolla i awansuje do pierwszej dziesiątki, ale później traci miejsce na rzecz Ocona. Okrążenie 39: Sainz wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce siódme. Norris jest cały czas niecałą sekundę za Verstappenem, Piastri zbliża się do Hamiltona małymi ułamkami sekundy, przewaga Russella stopniała do niespełna 1,5 sekundy. Hamilton przez kilka okrążeń utrzymuje się niecałą sekundę za Russellem. Perez zakłada ogumienie soft, aby ustanowić najszybsze okrążenie wyścigu. Ostatnie okrążenie: Piastri jest już niecałą sekundę za Hamiltonem! Do zmiany kolejności pierwszej trójki brakuje jeszcze jednego, może dwóch okrążeń...
Russell przejechał linię mety jako pierwszy i przez jakiś czas cieszył się zwycięstwem, ale po badaniu technicznym okazało się, że jego bolid jest poniżej minimalnej masy. Dyskwalifikacja! Wygrana wpadła w ręce Lewisa Hamiltona w Mercedesie-AMG. Kolejne miejsca zajęli: Piastri w McLarenie, Leclerc w Ferrari, Verstappen w Red Bullu, Norris w McLarenie, Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu (najszybsze okrążenie i nowy rekord: jedna minuta i 44,701 sekundy, aż o 1,585 sekundy lepiej od rekordu z 2018 roku), Alonso w Aston Martinie, Ocon w Alpine oraz Ricciardo w RB. Po czternastu wyścigach grand prix przewaga Verstappena w generalce kierowców nad Norrisem powiększyła się z 76 do 78 punktów. W generalce konstruktorów McLaren goni za Red Bullem: dystans zmalał z 51 do 42 punktów. Formułę 1 czeka teraz wakacyjna przerwa. Kolejnym wyścigiem będzie GP Holandii na torze Zandvoort w dniu dwudziestym piątym sierpnia.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 277 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 199 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 177 pkt. | |
Oscar Piastri (McLaren) | 167 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 162 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 408 pkt. | |
McLaren | 366 pkt. | |
Ferrari | 345 pkt. | |
Mercedes-AMG | 266 pkt. | |
Aston Martin | 73 pkt. |