Honda HP-X - Cofnięcie zegara
Przed pojawieniem się pierwszej Hondy NSX japońska marka niejednokrotnie śniła o sportowych samochodach z wyższej półki, a pozornie nierealne marzenia ucieleśniały koncepty. Jednym z nich był powstały we współpracy z Pininfariną model HP-X, który po czterdziestu latach od premiery zyskał drugą młodość.
HP-X - skrót od Honda Pininfarina eXperimental - zadebiutowała w 1984 roku na salonie samochodowym w Turynie jako pierwszy koncept Hondy z prawdziwego zdarzenia. Sportowy samochód z karoserią w kształcie klina, aerodynamiką wykorzystującą efekt przyziemny, umieszczonym centralnie silnikiem oraz kabiną inspirowaną myśliwcami był sensacją wystawy, która odcisnęła się na przyszłych, seryjnie produkowanych samochodach Hondy oraz autach innych marek. Kształty HP-X narysowano we włoskiej Pininfarinie, a wykorzystane tu pomysły i technologie przeszczepiono później w sporej mierze do słynnej Hondy NSX pierwszej generacji, która zadebiutowała równie sensacyjnie na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.
Koncepcyjna Honda HP-X ma około 4,16 metra długości i nie ma drzwi. Do środka wsiada się po uniesieniu wielkiej pokrywy z Perspexu, która robi za przednią szybę, szyby boczne i dach. W linii z pokrywą biegnie niewielki spoiler, który służy również jako aktywowany przez kierowcę hamulec aerodynamiczny. Do budowy auta wykorzystano wiele materiałów nowego typu, jak włókna węglowe, Kevlar czy kompozyty o strukturze plastra miodu. Na potrzeby HP-X wymyślono również zaawansowane systemy elektroniczne, obejmujące między innymi nawigację GPS i telemetrię w czasie rzeczywistym. Do napędu konceptu wykorzystano dwulitrowy, 24-zaworowy silnik V6. Jednostka pochodziła z bolidu europejskich mistrzostw Formuły 2.
W tym roku minęło dokładnie czterdzieści lat od premiery HP-X. Z tej okazji Honda i Pininfarina podjęły się gruntownej renowacji konceptu, który został rozłożony na części, oczyszczony, naprawiony w miejscach ubytków, pomalowany na nowo i przywrócony do dawnej świetności. Unikatowy samochód, który zyskał we Włoszech drugą młodość, już za dwa tygodnie pojawi się na Monterey Car Week w Kalifornii. Będzie to pierwszy pokaz auta przed dużą publicznością od 1984 roku. Osiemnastego sierpnia maszyna weźmie udział w Konkursie Elegancji w Pebble Beach w kategorii Concept Cars and Prototypes, której motywem przewodnim mają być zbudowane w pojedynczych egzemplarzach auta w kształcie klina. Według wyliczeń Hondy będzie to pierwszy reprezentant Japonii w konkursie od przeszło pięćdziesięciu lat!
Źródło/zdjęcia: Honda Honda HP-X na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum