Rimac Nevera R - Pokonywanie zakrętów
Profil elektrycznego grand tourera o mocy przeszło 1900 koni mechanicznych, coupe Nevera, nie do końca odpowiadał wymogom wszystkich klientów chorwackiego Rimac Automobili. Niektórym z nich marzył się samochód przedstawiający się w pierwszej kolejności jako sportowy. I oto jest: przeszło 2100-konny model Nevera R!
Rimac Automobili świętuje w tym roku piętnastolecie działalności, a oferowane od przeszło trzech lat coupe Nevera jest drugim, produkowanym seryjnie modelem w historii firmy. Elektryczna maszyna od chwili debiutu pobiła kilkadziesiąt rekordów, między innymi: prędkość maksymalna 412 kilometrów na godzinę, sprint od zera do 200 km/h w niecałe 4,5 sekundy, próba 0-400-0 km/h w niecałe 30 sekund, przejazd Nordschleife w 7 minut i 5,298 sekundy! W standardowej formie Nevera od samego początku miała być przyjaznym użytkownikowi grand tourerem, który zabierze kierowcę i pasażera w podróż po kontynencie, a w razie okazji sprawdzi się również na torze wyścigowym. Teraz okazuje się, że nie brakowało klientów, którzy myśleli przede wszystkim o tym drugim. To właśnie dla nich został przygotowany nowy Rimac Nevera R.
Neverę R rozpoznamy natychmiast po przeprojektowanej przedniej części karoserii, dużym splitterze, nowym dyfuzorze, dużym, nieruchomym skrzydle z tyłu oraz nowych felgach z ogumieniem Michelin Cup 2. W środku skrywa się odchudzona kabina, przeprojektowane zawieszenie i znacznie wzmocniony układ napędowy. Rimac mówi o docisku aerodynamicznym zwiększonym o piętnaście procent (400 kilogramów przy 350 km/h), wydajności aerodynamicznej poprawionej o dziesięć procent, redukcji podsterowności o jedną dziesiątą, poprawie przyczepności bocznej o pięć procent i znacznie żwawszym wchodzeniu w zakręty. Najlepszym wyznacznikiem możliwości Nevery R w dniu premiery jest czas okrążenia włoskiego toru testowego Nardo Handling Track o długości 6,2 kilometra: w porównaniu do zwykłej Nevery urwano aż 3,8 sekundy! W przyszłości można spodziewać się prób ustanowienia nowych rekordów i poprawy wyników Nevery, zwłaszcza występu na Nürburgring Nordschleife.
W modelu R wprowadzono nowy układ hamulcowy Evo2 z węglowo-ceramicznymi tarczami, nową generację systemu wektorowania momentu obrotowego, R-AWTV (All-Wheel Torque Vectoring), przeprogramowaną kontrolę trakcji i tryby jazdy, w tym tryb driftowania. Maksymalną moc układu napędowego z czterema silnikami elektrycznymi i akumulatorami nowej generacji o pojemności zmniejszonej ze 120 do 108 kilowatogodzin podniesiono z 1914 do 2136 koni mechanicznych! Auto ma być o 35 kilogramów lżejsze (masa własna 2665 kilogramów). Nevera R podczas przyspieszeń w przedziale poniżej 200 km/h utrzymywać ma poziom porównywalny z bazową Neverą, ale już w sprincie 0-300 km/h z wynikiem zaledwie 8,66 sekundy urywać ma prawie 0,6 sekundy! Rimac zamierza zbudować tylko czterdzieści egzemplarzy na całą kulę ziemską, których ceny miałyby zaczynać się od okolic 2,7 miliona euro (obecnie to równowartość co najmniej 11,5 miliona złotych).
Nevera vs Nevera R | ||
---|---|---|
Nevera | Nevera R | |
v-max | 412 km/s | 412 km/h |
0-60 mph | 1,74s | 1,74s |
0-100 km/h | 1,81 s | 1,81s |
0-200 km/h | 4,42 s | 4,38s |
100-200 km/h | 2,59 s | 2,46s |
0-300 km/h | 9,22 s | 8,66s |
¼ mili | 8,25 s | 8,23s |