Aktualności Prezentacje DNA Artykuły Forum Gra ACLeague Esport
Aktualności

Grand Prix Singapuru - Gorąca noc

Ostatnim przystankiem Formuły 1 przed kolejną 4-tygodniową przerwą między grand prix był wczorajszy wyścig na ulicach Singapuru, osiemnasta już runda mistrzostw świata z dwudziestu czterech. Do grand prix pod osłoną nocy po raz pierwszy w tym roku w roli lidera klasyfikacji generalnej konstruktorów przystąpił zespół McLaren Racing.

McLaren w ostatnich dniach był głównym tematem dyskusji w Formule 1 nie tylko z powodu objęcia prowadzenia w generalce, ale również z powodu sprytnych rozwiązań, które zwracały coraz większą uwagę. W jego bolidach wykorzystywano elastyczne elementy tylnego skrzydła, które pozwalały m.in. na uzyskanie większej prędkości maksymalnej. FIA początkowo uznawała takie rozwiązanie za zgodne z regulaminem, ale po protestach innych zespołów zmieniono zdanie. W efekcie McLaren musi z niego zrezygnować i wprowadzić zmiany w swoich samochodach. W tym roku kierowcy brytyjskiego zespoły wygrali w czterech wyścigach grand prix, w tym z trzech z ostatnich pięciu. Red Bull, który prowadził wcześniej w generalce, ostatni raz wygrał w czerwcu w Hiszpanii.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

W pierwszych treningach na 4,94-kilometrowej pętli Marina Bay najszybszy był Leclerc w Ferrari, za którym znaleźli się Norris w McLarenie i Sainz w drugim Ferrari. W kolejnej sesji treningowej tabelę otwierał Norris, za którym uplasowali się Leclerc i Sianz. Sobotnia sesja treningowa stała pod znakiem McLarenów: pierwszy Norris, trzeci Piastri, a między nimi Russell w Mercedesie-AMG ze zmienionym malowaniem. Co z Red Bullami? Verstappen w tabelach treningów dwa razy pojawił się na czwartym miejscu, ale nic nie wskazywało na to, aby obecnie panujący mistrzowie świata mieli wrócić do formy z pierwszej połowy sezonu. Najwolniejsi w treningach byli kierowcy zespołu Saubera, który w tym roku jako jedyny nie zdobył jeszcze ani jednego punktu.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Sobotnie, nocne kwalifikacje już na pierwszej sesji zakończyły się dla obu kierowców Saubera, obok których odpadli Ricciardo w RB, Gasly w Alpine i Stroll w Aston Martinie. Po drugiej sesji kwalifikacyjnej odpadli obaj kierowcy Williamsa, Ocon w Alpine, Magnussen w Hasie i niespodziewanie Perez w Red Bullu dopiero na miejscu trzynastym. Trzecią i ostatnią sesję treningową już po pierwszych minutach przerwał wypadek Sainza, który rozbił swoje Ferrari na ścianie. Pole position z przewagą 0,203 zdobył Norris w McLarenie (piąte pole position kierowcy w tym roku). Kolejne pozycje zajęli: Verstappen w Red Bullu, Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG, Piastri w McLarenie, Hulkenberg w Haasie, Alonso w Aston Martinie, Tsunoda w RB oraz Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari, obaj bez ani jednego okrążenia pomiarowego.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Do niedzielnego grand prix prawie cała pierwsza dziesiątka ruszała na nowym ogumieniu medium, tylko Alonso otrzymał używany zestaw, a Hamilton zaczynał na używanych softach. Noc w Singapurze była wyjątkowo gorąca: 31 stopni Celsjusza, tor rozgrzany do 37 stopni. Zielone światła! Norris utrzymuje prowadzenie, Hamilton próbuje atakować Verstappena, z tyłu nie wszyscy mieszczą się w granicach pierwszego zakrętu. Do pierwszej dziesiątki awansują Colapinto i Perez, cztery pozycje traci Albon, dwa miejsca traci Sainz. W tym roku do wykorzystania są aż cztery strefy DRS, o jedna więcej, niż poprzednio. Okrążenie 3 z 62: Norris ma prawie 1,5 sekundy przewagi nad Verstappenem, jest już w bezpiecznym miejscu poza zasięgiem DRS. Hamilton na miejscu trzecim traci do lidera ponad trzy sekundy. Okrążenie 11: jako pierwszy na pit stop zjeżdża Ricciardo.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Okrążenie 12: Norris kontroluje wyścig i stale poprawia swoje najszybsze okrążenia, ma już ponad sześć sekund przewagi nad Verstappenem. Okrążenie 14: pit stop Sainza, który wraca na tor tuż przed Albonem. Chwilę później Albon zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu z powodu przegrzewającego się bolidu. Okrążenie 18: pit stop Hamiltona. Okrążenie 20: Norris prowadzi z ogromną przewagą aż piętnastu sekund nad Verstappenem. Okrążenie 26: Leclerc wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce szóste, niezadowolony ze strategii Hamilton walczy o miejsce dziesiąte z Tsunodą. Okrążenie 28: pit stop Russella. Okrążenie 29: Leclerc wyprzedza Hulkenberga i awansuje na miejsce czwarte, pit stop Pereza. Norris po kontakcie ze ścianą zgłasza możliwe uszkodzenie przedniego skrzydła! Okrążenie 30: pit stop Verstappena, który tracił do lidera ponad dwadzieścia trzy sekundy.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Verstappen wraca na tor, mając tuż przez sobą Leclerca, któremu odbiera wkrótce trzecie miejsce. Okrążenie 31: pit stop Norrisa, wymiana przedniego skrzydła nie jest potrzebna. Okrążenie 37: pit stop Leclerca, który spada na miejsce ósme. Okrążenie 39: Piastri jako ostatni na pit stopie, powrót na tor na miejscu piątym za dwoma Mercedesami-AMG. Okrążenie 40: Piastri wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 43: miejscami wymieniają się Sainz i Leclerc. Okrążenie 45: Piastri wyprzedza Russella i awansuje na podium, Verstappen jest jakieś osiemnaście sekund przed nim. Norris prowadzi z przewagą ponad dwudziestu czterech sekund, ale ponownie spotyka się ze ścianą, na szczęście bez większych konsekwencji. Lider nie zwalnia tempa: kolejne najszybsze okrążenie wyścigu! Do końca grand prix zostało jeszcze kilkanaście okrążeń.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Okrążenie 50 z 62: kapcia na tylnej osi po obcierce ze ścianą dorobił się Magnussen. Leclerc wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce piąte. Magnussen zakłada ogumienie soft i może Norrisowi odebrać punkt za najszybsze okrążenie (teoretycznie: rzeczywiście poprawia wynik lidera, ale okrążenie zostaje wykreślone za przekroczenie granic toru). O ścianę ociera się również Russell, bez konsekwencji. Okrążenie 56: Norris ma już ponad pół minuty przewagi nad Verstappenem! Może odetchnąć i bez niepotrzebnego ryzyka dowieźć wygraną do mety. Okrążenie 60: do mechaników zjeżdża i z wyścigu wycofuje się Magnussen. Na trzeci pit stop w wyścigu, w którym jedzie się na jeden postój, zjeżdża Ricciardo, dla którego może to być ostatni wyścig Formuły 1. Kierowca RB dostaje ogumienie soft, ustanawia w samej końcówce najszybsze okrążenie wyścigu i kasuje jeden punkt do klasyfikacji generalnej McLarenowi. Flagą w szachownicę macha Kylie Minogue.

Zdjęcie Grand Prix Singapuru

Tegoroczne Grand Prix Singapuru zakończyło się wygraną Lando Norrisa w McLarenie z miażdzącą przewagą 20,9 sekundy (trzecia wygrana w karierze i trzecia w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu, Piastri w McLarenie, Leclerc w Ferrari, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Sainz w Ferrari, Alonso w Aston Martinie (pierwszy ze zdublowanych), Hulkenberg w Haasie oraz Perez w Red Bullu. Na sześć wyścigów grand prix i trzy spritny przed końcem sezonu McLaren umacnia się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej konstruktorów: przewaga nad Red Bullem wzrosła z 20 do 41 punktów. Verstappen cały czas traci punkty względem Norrisa, ale ma w dalszym ciągu ogromną przewagę: poprzednio 59 punktów, a po wizycie w Singapurze 52 punkty. Na kolejny wyścig poczekamy kilka tygodni: Grand Prix USA zaplanowano na 20 października (plus sprint dzień wcześniej).

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)331 pkt.
Lando Norris (McLaren)279 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)245 pkt.
Oscar Piastri (McLaren)237 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)190 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
McLaren516 pkt.
Red Bull475 pkt.
Ferrari441 pkt.
Mercedes-AMG329 pkt.
Aston Martin86 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, McLaren Grand Prix Singapuru na forumMcLaren MCL38 na forumRed Bull RB20 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij