Aktualności

RB VCARB 02 - Feeria kolorów

Koncern Red Bulla ma w Formule 1 dwa zespoły, z których ten drugi cały czas poszukuje własnej tożsamości. Prawie 20 lat temu zaczynał działalność jako Toro Rosso z siedzibą we Włoszech, kilka lat temu przekształcił się w promujące markę odzieżową AlphaTauri, a w ubiegłym roku został przemianowany na RB, skrót od Racing Bulls. Plus kilka liter od sponsorów.

W tym roku ekipa Racing Bulls będzie reprezentowana przez bolid VCARB 02, drugą maszynę w obecnej postaci zespołu i jednocześnie ostatnią maszynę zaprojektowaną według obowiązujących przepisów, które z końcem roku idą do kosza. W sezonie 2026 wejdą w życie nowe przepisy, na mocy których samochody będą mniejsze i o kilkadziesiąt kilogramów lżejsze, a do ich napędu zostaną zaprzęgnięte zupełnie nowe układy napędowe. Dla obu zespołów Red Bulla oznacza to pożegnanie z Hondą, której układami napędowymi w ostatnich latach zajmował się oddział Red Bull Powertrains (ich rozwój od kilku lat jest zamrożony, a jedyne dozwolone modernizacje to zmiany wpływające na niezawodność czy koszty). Na przyszły rok RBPT przygotowuje własne rozwiązania we współpracy z Fordem, który wróci do Formuły 1 po ponad dwudziestu latach nieobecności.

Zdjęcie RB VCARB 02

Najnowszy bolid zespołu RB odróżnia się od swojego poprzednika przede wszystkim malowaniem. Ewolucja zeszłorocznej konstrukcji, zgodnie z małymi zmianami w przepisach, musi ważyć minimum 800 kilogramów (razem z kierowcą, ale bez paliwa), korzystać z układu DRS o doprecyzowanych parametrach i być przygotowana do instalacji dodatkowego systemu chłodzenia kierowcy, który będzie obowiązkowy podczas najgorętszych wyścigów grand prix (na sezon 2025 zaplanowano dwadzieścia cztery grand prix oraz sześć sprintów). Sercem każdego bolidu jest 1,6-litrowy, turbodoładowany silnik spalinowy w układzie V6, obok którego pracuje 8-stopniowa skrzynia biegów oraz baterie podpięte pod układy odzyskiwania energii z układu hamulcowego i układu wydechowego. W przyszłym roku obowiązywać będą nowe V6, system odzyskiwania energii z wydechu nie będzie już stosowany.

Zdjęcie RB VCARB 02

Dla formacji Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team - w skrócie VCARB - w tym roku jeździć będą 24-letni Yuki Tsunoda z Japonii oraz 20-letni Isack Hadjar z Francji. Tsunoda związany jest z zespołem od początku swojej kariery w 2021 roku, kiedy to debiutował w AlphaTauri. Miniony sezon zamknął miejscem dwunastym w klasyfikacji generalnej kierowców (najwyższa pozycja w karierze). Dla Hadjara będzie to debiut w Formule 1, w której dotychczas pojawiał się jedynie jako kierowca testowy. W ostatnich latach startował w formułach regionalnych, Formule 3 oraz Formule 2, w której w ubiegłym roku zajął drugie miejsce. Sezon 2024 zakończył się dla zespołu Racing Bulls na miejscu ósmym w klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Źródło/zdjęcia: Racing Bulls, visacashapprb.com, formula1.com RB VCARB 02 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij