Aktualności

Toyota GR Yaris - Motorsportowe wpływy

Rozchwytywana na lewo i prawo GR Yaris nie przestaje pracować nad swoją atrakcyjnością i umiejętnościami. Tym razem sportowy maluch z oddziału Toyota Gazoo Racing przeszedł modernizacje skoncentrowane głównie na aerodynamice, podwoziu oraz automatycznej skrzyni biegów. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej poprawić wrażenia z prowadzenia i możliwości auta, oczywiście.

GR Yaris jest z nami już ponad pięć lat. Sensacyjny maluch zadebiutował na początku 2020 jako niedoszły, homologacyjny specjał z rozwiązaniami rodem z rajdowych mistrzostw świata: zredukowana masa własna, podrasowane podwozie, napęd przenoszony na obie osie i 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, z którego dzięki turbodoładowaniu wyciśnięto przeszło 260 KM (zależnie od rynku). Drogowe auto stało się z miejsca przebojem, a po drodze doczekało się dedykowanych kierowcom rajdowym edycji specjalnych, niezliczonych opcji fabrycznych i pomysłów tunerów oraz słabszej wersji silnikowej (zależnie od rynku). Na początku ubiegłego roku zadebiutowała zmodernizowana Toyota GR Yaris, w której pojawiła się między innymi zupełnie nowa, 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów Gazoo Racing Direct i silnik podkręcony do co najmniej 280 koni mechanicznych oraz 390 niutonometrów (zależnie od rynku).

Zdjęcie Toyota GR Yaris Aero Performance Package

GR Yaris nie ma się czego wstydzić i cały czas zapotrzebowanie na pojazd jest większe, niż ograniczona dostępność (pula 470 sztuk na Polskę została wyprzedana rok temu w... zaledwie trzydzieści minut), ale nie oznacza to, że można spocząć na laurach i tylko liczyć zyski. Specjaliści Toyota Gazoo Racing nie próżnują ani na chwilę i wyciągają kolejne wnioski ze startów w rajdowych mistrzostwach świata, rajdowych mistrzostwach Japonii i japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu. To właśnie dzięki nim przygotowano między innymi fabryczną opcję Aero Performance Package, która na razie dostępna będzie tylko w Japonii. Obejmuje ona: wentylowaną przednią maskę, nowy przedni zderzak ze splitterem, wentylowane przednie nadkola, regulowane skrzydło z tyłu, wznoszące się ponad linię dachu, nowy tylny zderzak z dodatkowymi wylotami powietrza oraz aerodynamiczną osłonę zbiornika paliwa.

Zdjęcie Toyota GR Yaris Aero Performance Package

To nie wszystko, oczywiście. Japończycy poprawili również pracę automatycznej skrzyni biegów, szczególnie jeśli chodzi o redukcję z "dwójki" na "jedynkę", zmiany przełożenia podczas szybkich wjazdów pod górkę oraz zmiany biegów w górę przy gazie wciśniętym w podłogę. Kolejne modernizacje objęły: sztywniej mocowane śruby trzymające elementy zawieszenia, nastawy układu kierowniczego i elektrycznego wspomagania, nastawy amortyzatorów i innych elementów zawieszenia, dźwignię hamulca ręcznego oraz powiększony podnóżek i instalację systemów wspomagania Safety Sense w każdej wersji wyposażenia w standardzie. Zmodernizowany GR Yaris pojawi się w japońskich salonach sprzedaży w maju (tradycyjnie auto można już rezerwować online), dostępność na innych rynkach zostanie potwierdzona w przyszłości. Cena topowej specyfikacji RZ High Performance to 5,33 miliona jenów, wliczając podatki (aktualnie to równowartość około 140 tysięcy złotych).

Źródło/zdjęcia: Toyota Gazoo Racing Toyota GR Yaris na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij