Aktualności

Lamborghini Fenomeno - Fascynacja geometrią

Lamborghini Centro Stile obchodziło niedawno 20-lecie swojej działalności, co stało się pretekstem do podsumowania historii limitowanych modeli, którą kilkanaście lat temu rozpoczął sensacyjny Reventon. I było idealną okazją do przygotowania nowego specjału. Jest nim super coupe Fenomeno, pierwszy potomek hybrydowego, przeszło 1000-konnego Revuelto.

Pierwszym, samodzielnie zaprojektowanym samochodem przez fabryczne Lamborghini Centro Stile było coupe Reventon, które kilkanaście lat temu otworzyło worek z limitowanymi specjałami. Była ich cała masa: Reventon Roadster, Sesto Elemento, Aventador J, Veneno w dwóch wersjach nadwoziowych, Centenario w dwóch wersjach nadwoziowych, SC18 Alston, Sian FKP 37 w dwóch wersjach nadwoziowych, torowy Essenza SCV12, Countach LPI 800-4, SC20 oraz duet Invencible i Autentica. Linię kolekcjonerskich maszyn z Sant'Agata Bolognese kontynuuje w tym roku super coupe Fenomeno, najmocniejszy i najszybszy, drogowy samochód w historii Lamborghini. Samochód oparto na hybrydowym Revuelto, flagowym modelu marki, który w 2023 roku zastąpił Aventadora. Fenomeno ubrano w zupełnie nową karoserię, pełną kształtów i figur właściwych marce: trójkąty, sześciokąty, wloty powietrza typu NACA czy Y-kształtne światła z detalami mającymi przypominać rogi byka.

Zdjęcie Lamborghini Fenomeno

Fenomeno wzięło swoją nazwę od byka, który ponad dwadzieścia lat temu walczył z matadorami w Meksyku. Coupe dziedziczy po Revuelto hybrydowy układ napędowy wszystkich czterech osi, w skład którego wchodzi silnik spalinowy, trzy silniki spalinowe oraz powiększone baterie. Sercem auta pozostaje wolnossące V12 o pojemności 6,5 litra, którego moc podniesiono z 825 do 835 koni mechanicznych przy 9,25 tysiącach obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy: 725 niutonometrów. Silnik spalinowy współpracuje z 8-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów, z którą zespolono silnik elektryczny, pracujący jako rozrusznik, generator oraz dodatkowe źródło napędu tylnej osi. Dwa kolejne silniki elektryczne zainstalowano na przedniej osi. Każdy z silników elektrycznych generuje po 110 kW, dwa silniki z przodu wytwarzają po 350 Nm momentu obrotowego każdy. Pojemność baterii w porównaniu do Revuelto zwiększono z 3,8 do 7 kilowatogodzin.

Zdjęcie Lamborghini Fenomeno

Nowością w Fenomeno są hamulce z węglowo-ceramicznymi tarczami CCM-R Plus o średnicy aż 420 milimetrów z przodu i 410 milimetrów z tyłu, zawieszenie z regulowanymi ręcznie amortyzatorami, ogumienie Potenza Sport od Bridgestone oraz czujnik 6D, który pozwana na precyzyjne sterowanie elementami układu zawieszenia i podwozia, zależnie od wybranego trybu jazdy. Coupe dysponuje systemową mocą aż 1080 koni mechanicznych. Osiągi: od zera do setki w 2,4 sekundy, od zera do 200 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, prędkość maksymalna ponad 350 km/h i droga hamowania z prędkości 100 km/h tylko 30 metrów. Lamborghini zbuduje tylko dwadzieścia dziewięć egzemplarzy Fenomeno w bliżej nieokreślonej cenie. Nieoficjalnie mówi się o 3,5 milionach dolarów - prawie trzynastu milionach złotych. Samochód przedstawiono światu podczas tegorocznego The Quail, A Motorsports Gathering w Kalifornii, gdzie potencjalnych klientów nie brakowało.

Źródło/zdjęcia: Lamborghini Lamborghini Fenomeno na forumLamborghini Fenomeno - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij