Shell Eco Marathon - Mistrzowie oszczędzania
Koncern Shell już po raz 25 zorganizował europejskie zmagania Eco Marathon dające akademickiemu środowisku możliwość wykazania się pomysłami mającymi zredukować zużycie energii we współczesnej motoryzacji. Startujące załogi pobiły kilka rekordów oszczędności!
Impreza rozegrana w dniach 7-9 maja tego roku na specjalnie opracowanych torach testowych w Lausitz w Niemczech skupiła przeszło 200 zespołów z uczelni z Europy, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Azji. Celem każdego z nich było przejechanie najdłuższego dystansu przy jednoczesnym zużyciu jak najmniejszej ilość paliwa i generując jak najmniejsze zanieczyszczenie. Na starcie w dwóch kategoriach (Prototyp i UrbanConcept) stanęły wehikuły spalające benzynę, wodór, etalon, LPG, GTL (Gas to Liquid, syntetyczne paliwo wytwarzane z gazu ziemnego) olej napędowy oraz pojazdy napędzane energią elektryczną.
W kategorii prototypów najlepszy okazał się francuski zespół LPTI St Joseph La Joliverie Nantes. Ich pojazd (powyżej) przejechał w najlepszym przejeździe 3582 km na... jednym litrze benzyny (miejsce drugie zajęło auto z Danii spalające wodór, najlepszy pojazd LPG był 10, a Diesel dopiero 14)!
Kategoria pojazdu miejskiego padła łupem norweskiego zespołu NTNU (Norges Tekniske og Naturvitenskapelige Universitet). Ich konstrukcja (powyżej) przejechała na jednym litrze wodoru 1246 kilometrów. Najoszczędniejsze auto benzynowe było w tej grupie dopiero 7.
Wśród aut napędzanych energią słoneczną najlepiej wypadł pojazd Lycée Louis Pasquet Arles (powyżej) przejeżdżając na jednej kWh (czyli energia, jaką zużywa w ciągu 10 godzin żarówka o mocy 100 W) 655 kilometrów. Najlepszą konstrukcją z ogniwami paliwowymi okazał się pojazd ekipy DTU (Technical University of Denmark), który na litrze wodoru przebył 3539 kilometrów (poniżej).
Najmniejszą emisję dwutlenku węgla w kategorii Prototype odnotowała ekipa LPTI (tylko 9,7 grama na kilometr), a w UrbanConcept zespół NTNU (2,6 grama).
Na Shell Eco Marathon nagrodzono również ducha walki, smykałkę do rozreklamowania własnego zespołu, innowacyjność, bezpieczeństwo oraz wysiłki osób projektujących nadwozia.
Wśród pojazdów miejskich nagroda stylistyczna przypadła norweskiej ekipie Østfold University College (powyżej powyższego akapitu), a wśród prototypów najbardziej spodobało się dokonanie włoskiego Fondazione Politecnico di Milano (powyżej).
W zmaganiach brał udział również zespół z Politechniki Warszawskiej. Jego Kropelka (powyżej) spalająca etalon przejechała na jednym litrze paliwa 607 kilometrów zajmując w klasie prototypów 49 miejsce (z 94). W kategorii prototypów z silnikami ze spalaniem wewnętrznym Polacy byli 39 (z 83).
Źródło/zdjęcia: shell.com Shell Eco Marathon na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum