
Porsche LMP1 - Powrót do Le Mans
Po kilkunastu latach przerwy do pierwszej ligi 24-godzinnego wyścigu Le Mans, w którym od kilku sezonów rządzą Audi i Peugeoty z silnikami Diesla, zamierza powrócić Porsche. Najbardziej utytułowana marka w historii francuskiego maratonu ma tylko jeden cel - zdominować wyścig i sięgnąć po siedemnaste zwycięstwo w swoim dorobku.
Porsche w statystykach Le Mans nie ma sobie równych. Niemieckie samochody wygrywały tu łącznie szesnaście razy (na drugim miejscu jest Audi z 10 wygranymi). Pierwsze zwycięstwo w 1970 roku przywiózł Porsche 917K, a ostatnie w roku 1998 Porsche 911 GT1. Model 917K wygrał również w 1971 roku, w roku 1976 i 1977 triumfował 936, dwa lata później 935 K3, w 1981 roku wygrał 936, w latach 1982-1985 niepokonany był 956, przez kolejne dwa lata pałeczkę przejął 962C, a w roku 1996 i 1997 wygrywał WSC-95, przygotowany przez Tom Walkinshaw Racing. W roku 1994 wygrał jeszcze 962 Le Mans klasy GT1, zbudowany przez Dauera, który w swoim czasie oferował... drogowe 962, przekraczające 400 km/h!

W ostatnich latach Porsche świętowało sukcesy w USA i Le Mans dzięki prototypowemu, stale rozwijanemu modelowi RS Spyder, który występował w klasie LMP2. W latach 2006-2008 pojazd startował we wspieranym przez producenta zespole Penske Racing, a później wykorzystywany był prywatnie. Model z 3,4-litrowym V8 na pokładzie wygrał klasę LMP2 w maratonie Le Mans w 2008 i 2009 roku, zajmując w generalce odpowiednio 10 i 11 miejsce.

Zupełnie nowe Porsche klasy LMP1, największy wyścigowy projekt marki ostatnich lat, ma wystartować już w roku 2014. Forma auta zależy od regulaminu, który na ten sezon przygotuje organizator, francuskie Automobile Club de l'Ouest. Niemcy jako jedną z najpewniejszych opcji widzą hybrydę, która miałaby zapewne wiele wspólnego z konceptami serii 918. W najbliższych miesiącach Porsche skupi się na rozpatrzeniu kilku możliwości konstrukcyjnych, które będą opierać się o doświadczenia koncernu wyniesione ze startów w American Le Mans Series, w którym Porsche wygrywa od samego początku w sezonie 1999.
Źródło/zdjęcia: Porsche Porsche LMP1 na forumPorsche 917K - prezentacja modeluPorsche 911 GT1 - prezentacja modeluPorsche 956 - prezentacja modeluDauer 962 Le Mans - prezentacja modeluSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum