Aktualności

Mercedes-Benz 540 K - Atrybut władzy

W tym roku na aukcjach w Monterey prowadzonych przez RM Auctions zjawi się blisko 30 zabytkowych modeli, których cena końcowa może sięgnąć lub znacznie przekroczyć granicę jednego miliona dolarów. W tym doborowym towarzystwie nie zabraknie modeli Mercedes-Benza, który reprezentowany będzie m.in. przez unikatowe sztuki 540 K, jednego z najdroższych samochodów świata okresu międzywojennego.

Luksusowy 540 K, kosztujący za nowości w najbardziej ekskluzywnej wersji tyle, co duży i dobrze wyposażony dom, pojawił się na rynku w 1936 roku w miejscu modelu 500 K, który zadebiutował w marcu roku 1934. Nowa seria łączyła ducha sportowych i wyścigowych maszyn serii S, SS, SSK i SSKL z luksusem, na który mogli pozwolić sobie tylko najbogatsi ówczesnego świata (pewien indyjski maharadża używał jednego z 540 K do polowania na tygrysy). Łącznie powstało tylko 319 egzemplarzy (500 K został zbudowany w ilości 342 sztuk).

1935 Mercedes-Benz 500 K Roadster

Do napędu 540 K wykorzystano 5,4-litrowy, rzędowy silnik o ośmiu cylindrach z kompresorem. Jednostka produkowała moc około 180 KM, której wartość zależała w dużym stopniu również od jakości paliwa (5-litrowy 500 K produkował 20 KM mniej) i pozwalała na przekroczenie 170 km/h - jak na 2,5-tonową masę wynik w tamtych czasach znakomity. Adekwatne do osiągów było również spalanie - średnio 30 litrów na 100 kilometrów.

1939 Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster

Nadwozia dla modelu budowano w fabrycznym zakładzie w Sindelfingen na podwoziach o krótkim lub długim rozstawie osi z niezależnym zawieszeniem każdego z kół: kabriolety, roadstery, coupe oraz ich wersje specjalne, odznaczające się jeszcze większą elegancją i ilością detali. Mercedes-Benz oferował także nagie podwozia, ale na powierzenie projektów karoserii firmom zewnętrznym zdecydowała się tylko garstka klientów. Najmniejszą popularnością cieszyły się fabryczne coupe - zbudowano tylko 42 egzemplarze.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Coupe

Na licytacjach prowadzonych przez RM Auctions w dniach 19-20 sierpnia znajdą się aż cztery sztuki 540 K oraz jedna 500 K: 500 K Roadster z 1935 roku (podwozie numer 105380), 540 K Spezial Roadster z 1939 roku (podwozie 408383, jedna z 25 sztuk w tej specyfikacji), 540 K Spezial Roadster z 1937 roku (podwozie 154140), 540 K Sport Cabriolet A z 1936 roku (podwozie 130945) oraz 540 K Spezial Coupe, który debiutował w październiku 1936 roku na salonie samochodowym w Paryżu (podwozie 130944). Wszystkie z nich przeszły wcześniej gruntowną inspekcję w Mercedes-Benz Classic Germany.

1936 Mercedes-Benz 540 K Sport Cabriolet A

Szacunkową wartość 500 K ustalono na astronomiczne 4-5 miliony dolarów (do 14,3 milionów PLN). Tylko odrobinę mniej cenny jest zamknięty 540 K: 3,25-4,5 miliona dolarów. Spodziewana cena w przypadku najmłodszego 540 K Spezial Roadstera to 3,5-4,5 miliona dolarów. Wartości pozostałych dwóch pojazdów nie są podawane do publicznej wiadomości.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster

Zabytkowe, międzywojenne piękności to oczywiście nie jedynie samochody z trójramienną gwiazdą na masce, które już za dwa tygodnie będzie można wylicytować w Monterey. Pojawi się tu też 280 SE 3.5 Cabriolet z 1971 roku, 290 Cabriolet D z 1935 roku, 230 SL Roadster z 1966 roku, wystawowy SLR McLaren z roku 2006 oraz Mercedes 28/95 Sport Phaeton z 1924 roku (0,9-1,2 mln USD) i mocna reprezentacja coupe i roadsterów 300 SL, w której najcenniejsza sztuka może osiągnąć cenę 1,1 miliona dolarów.

Źródło/zdjęcia: RM Auctions, Mercedes-Benz Mercedes-Benz 540 K na forumMercedes-Benz 500 K na forumMercedes-Benz 300 SL na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij