Chevrolet Chaparral 2X VGT - Zmiana postrzegania
General Motors zapowiada własny koncept, powstały z okazji piętnastych urodzin wyścigowych gier komputerowych z serii Gran Turismo. Wbrew wcześniejszym podejrzeniom nie będzie to wizja szalonego Corvette, ale coś zupełnie innego. Amerykanie postawili na markę Chaparral, która kilka dekad temu uczestniczyła w zrewolucjonizowaniu wyścigów samochodowych.
Z początku niepozorne Chaparral Cars powołano do życia w 1962 roku z inicjatywy Jima Halla i Hapa Sharpa. Pierwszy Chaparral powstał przeszło rok wcześniej, a zbudowali go Dick Troutman i Tom Barnes, wykupieni prze Halla i Sharpa. Pierwsza maszyna była dość konwencjonalna i miała silnik umieszczony z przodu. Pierwsze z wielu rewolucyjnych eksperymentów przeprowadzono przy okazji drugiego modelu marki.
Chaparral 2 został zbudowany na inspirowanym aeronautyką kadłubie z włókien szklanych, a jego silnik umieszczono centralnie. Była nim widlasta ósemka od Chevroleta o pojemności 5,4-litrów, którą później połączono z automatyczną przekładnia na tylnej osi. Hall w pierwszym wyścigu na Riverside International Raceway w 1963 roku zdobył pole position i pobił rekord okrążenia. W roku 1964 marka sięgnęła po mistrzostwo United States Road Racing Championship, a rok później wygrała w prestiżowym, 12-godzinnym wyścigu na Sebring.
Niedługo później firma połączyła siły Chevrolet Research and Development, pracując wspólnie między innymi nad nowymi materiałami i metodami ich produkcji. W roku 1966 z myślą o wyścigach Can-Am przygotowano nietypowego spydera 2E z regulowanym spoilerem, zawieszonym kilka wysokości samochodu nad asfaltem, który przy 160 km/h generował około 110 kilogramów docisku. Hall i Phill Hill dojechali w 2E podczas eliminacji na Laguna Seca na miejscu pierwszym i drugim, a w kolejnym sezonie pucharu World Sportscar Championship na tor wyjechało równie nietypowe aerodynamicznie coupe 2F.
Kolejną niespodzianką od Chaparrala był spyder 2J, który przygotowano w 1970 roku, napędzany po raz kolejny jednostką V8 od Chevroleta. Samochód, zabudowany karoserią łącznie z tylnymi kołami aż po linię asfaltu, wyposażono w jeszcze jeden silnik, który napędzał dwa wielkie, umieszczone z tyłu wentylatory. Ich zadaniem było wysysanie powietrza z samochodu, a tym samym przysysanie pojazdu do podłoża. Model 2J w czterech pierwszych startach zdobył trzy pole position... po czym został zdelegalizowany przez organizatorów.
W latach siedemdziesiątych Chaparral brał udział w mistrzostwach Trans-Am w Chevrolecie Camaro Z-28, a w 1978 roku wygrał w prestiżowym Indianapolis 500 w przygotowanym przez siebie bolidzie Loli. Rok później przygotował na IndyCar własną maszynę, bolid 2K z silnikiem Coswortha, który pozwolił na wygranie Indy 500 w roku 1980. Zespół pod nazwą Chaparral funkcjonował jeszcze tylko w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych. W roku 2005 zabytkowe samochody wyścigowe Chaparrala - 2, 2D, 2E, 2F, 2H, 2J oraz 2K - zgromadzono w Permian Basin Petroleum Museum w Teksasie, w którym można je oglądać do dziś.
Dzisiejsza wizja współczesnego modelu Chaparrala powstała w Advanced Design Studio, należącym do General Motors, którego projektantów wspierał sam Jim Hall. Samochód oznaczony jako 2X Vision Gran Turismo zostanie pokazany w całej okazałości już 19 listopada przy okazji salonu samochodowego w Los Angeles. Niedługo później maszyna napędzana według pomysłu twórców silnikiem Chevroleta pojawi się w wirtualnym świecie Gran Turismo 6.
Źródło/zdjęcia: Chevrolet, petroleummuseum.org Chevrolet Chaparral 2X VGT na forumChaparral 2E na forumChaparral 2J na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum