Aktualności

Grand Prix Rosji - Kraina jednej marki

Końcówkę września Formuła 1 spędziła w Rosji, gdzie wczoraj miała miejsce szestansta z dwudziestu jeden rund mistrzostw świata. Wyścig organizowany od 2014 roku był do tej pory domeną Mercedesa: pięć wygranych i cztery pole position w pięciu wyścigach. Wszystko wskazywało na to, że dominacja niemieckiej marki miała być w tym roku przełamana.

Od wakacyjnej przerwy inicjatywa należy do Ferrari: w tym miesiącu w trzech wyścigach zespół z Maranello zdobył trzy pole position i zwyciężył trzy razy. W tym samym czasie Mercedes, który wygrał w tym roku już w dziesięciu wyścigach i który ma nadal ogromną przewagę w klasyfikacji generalnej zdobył "tylko" dwa drugie i dwa trzecie miejsca. Przed wczorajszym wyścigiem Mercedes przypieczętował nową umowę, tym razem z McLarenem, który korzystał z jednostek napędowych Mercedesa ostatni raz w roku 2014. Niemieckie układy napędowe mają zasilać brytyjskie bolidy od sezonu 2021 do sezonu 2024 włącznie. Oznacza to, że już za niecałe dwa lata Renault może zostać jedynym zespołem z własnym silnikiem, z którego nie korzysta nikt inny. McLaren połączył siły z Renaultem w minionym sezonie po trzech trudnych latach z Hondą, która w aktualnym sezonie w zupełnie innej atmosferze zasila maszyny Red Bulla i Toro Rosso.

Grand Prix Rosji

Oba zespoły korzystające z jednostek napędowych Hondy pojawiły się w Rosji z nowymi silnikami, a wszystko z myślą o nadchodzącym GP Japonii. Dla wszystkich oznaczało to kary cofnięcia na starcie, a dla niektórych większe problemy. Już w trakcie treningów FP1 w bolidzie Toro Rosso prowadzonym przez Kvyata trzeba było wymienić silnik po raz kolejny, a ciągnące się przez FP3 problemy techniczne nie pozwoliły rosyjskiemu kierowcy na start w kwalifikacjach. Najszybszy podczas FP1 był Leclerc przed Verstappenem, w kolejnej sesji role się odwróciły, a w FP3 na szczyt wrócił Leclerc przed Vettelem. W czasie FP1 swojego Renaulta w ścianie z opon zaparkował tyłem Ricciardo, w trackie FP3 podobny manewr, ale bez większych uszkodzeń wykonał Verstappen w Red Bullu, a wielu innych kierowców miało problemy z utrzymaniem się w granicach toru... lub innymi kierowcami.

Grand Prix Rosji

Podczas sobotnich kwalifikacji po raz szesnasty w tym roku poza Q1 nie awansowali obaj kierowcy Williamsa. Sesję przerwał wypadek Albona, który uderzył swoim Red Bullem w ścianę z opon na zakręcie 13, z którym problemy miało wielu innych kierowców. Na Q2 odpadli między innymi obaj zawodnicy Racing Point. Pole position z przewagą ponad 0,4 sekundy wywalczył Leclerc w Ferrari. Było to czwarte z rzędu pole position Monakijczyka i szóste w tym roku i karierze. Ostatni raz cztery pole position z rzędu wpadły w ręce kierowcy Ferrari w sezonie 2000. Był nim Michael Schumacher. Kolejne pozycje w kwalifikacjach zajęli: Hamilton w Mercedesie, Vettel w Ferrari, Verstappen w Red Bullu, Bottas w Mercedesie, Sainz w McLarenie, Hulkenberg w Renaulcie, Norris w McLarenie, Grosejan w Haasie i Ricciardo w Renaulcie. Mercedesy zakończyły kwalifikacje i rozpoczęły wyścig na ogumieniu medium, Ferrari na mieszance soft.

Grand Prix Rosji

Po nałożeniu wszystkich kar związanych z wykraczającymi poza regulaminowego limity wymian elementów lub całych układów napędowych na 20 miejscu startowym znalazł się Kvyat, na 19 Kubica, na 18 Albon, na 16 Galsy, a na 9 Verstappen. Albon po wymiane skrzyni biegów i elementów układu napędowego zebrał kary cofnięcia w sumie o 20 pozycji, a po wymianie podłogi i innych elementów samochodu musiał startować z alei serwisowej. Pole position Leclerca mogło okazać się nie najlepszym polem do startu: blisko 5,9-kilometrowa pętla Sochi Autodrom charakteryzuje się prawie 1-kilometrowym odcinkiem dzielącym pola startowe od drugiego zakrętu (pierwszy to delikatny łuk), co oznaczało, że kierowcy w drugiej i dalszych liniach startowych mogą próbować wykorzystać przewagę wynikającą ze znalezienia się w rozrzedzonym, stawiającym mniejsze opory powietrzu za samochodami startującymi z linii przed nimi.

Grand Prix Rosji

Już na starcie Vettel wyprzedził Hamiltona, a na trzecie miejsce na krótko wskoczył Sainz. Zanim nadszedł drugi zakręt Vettel wyprzedził Leclerca i objął prowadzenie. Chwilę później na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. Na ścianie zatrzymał się poobijany Haas prowadzony przez Grosjeana (to już siódme DNF francuskiego kierowcy w tym roku), a z przebitą oponą na tylnej osi ku mechanikom czołgał się Renault prowadzony przez Ricciardo: obie maszyny ucierpiały w kontakcie z jadącą między nimi Alfą Romeo, którą prowadził Giovinazzi. Samochód bezpieczeństwa zjechał z toru po trzecim z 53 okrążeń. Oba bolidy Ferrari od razu zaczęły oddalać się od najbliższego Mercedesa, a nadzwyczaj dobrze miały się oba McLareny na pozycjach czwartej i szóstej. Verstappen utknął na miejscu ósmym za Perezem. Ostatni był Ricciardo przed Kubicą.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 6: Vettel otrzymuje od zespołu polecenie oddania pozycji koledze z zespołu, z którym oczywiście nie do końca się zgadza, zwłaszcza, że Leclerc nie jest wystarczająco blisko. Okrążenie 7: Bottas wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 8: Verstappen wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce siódme. U Ferrari trwają dyskusje między garażem i kierowcami oraz na temat strategii, gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem. Okrążenie 9: kara przejazdu przez aleję serwisową za false start Raikkonena, który jedzie na pozycji czternastej. Okrążenie 12: Verstappen wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce szóste. Leclerc traci w tym momencie już prawie trzy sekundy do Vettela, który oddala się z każdym kolejnym okrążeniem. Hamilton traci do Leclerca jakieś 3,5 sekundy.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 15: Hulkenberg wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 16: Leclerc ze stratą czterech sekund do lidera otrzymuje informację, że może przycisnąć na ile tylko pozwala maszyna. Okrążenie 18: Hamilton melduje, że jego opony wykazują pierwsze oznaki zmęczenia. Verstappen po wyprzedzeniu Sainza jest piąty ze stratą prawie dwudziestu sekund od Bottasa. Na ostatniej pozycji jedzie Kubica. Okrążenie 23: pit stop Leclerca, postój na 2,5 sekundy, powrót na tor na miejscu czwartym. Okrążenie 26: Ricciardo, którego samochód ucierpiał na pierwszym okrążeniu zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu. Okrążenie 27: Vettel zjeżdża na wymianę kół, zatrzymuje się na trzy sekundy i wraca na tor na miejscu czwartym. Leclerc jest teraz niecałą sekundę przed nim. Niedługo po opuszczeniu alei serwisowej Vettel zgłasza problem z systemem odzyskiwania energii kinetycznej, zatrzymuje się na poboczu i wywołuje wirtualny samochód bezpieczeństwa (VSC). To koniec wyścigu dla niemieckiego zawodnika.

Grand Prix Rosji

Pod VSC na wymianę ogumienia ze znacznie mniejszą stratą czasu zjeżdża natychmiast kilku kierowców, w tym obaj zawodnicy Mercedesa. Ograniczenie prędkości oznacza, że Leclerc nie wraca na prowadzenie, a na pierwszej pozycji z przewagą prawie dziewięciu sekund ląduje Hamilton. Okrążenie 29: na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Powód: swojego Williamsa rozbił Russell. Chwilę później Kubica w drugiej maszynie brytyjskiego zespołu wycofuje się z wyścigu. Na 31 okrążeniu na wymianę ogumienia zjeżdża Leclerc, który po 2,5-sekundowym postoju wraca na tor na miejscu trzecim z gotowością do ataku na oba zaskoczone sytuacją Mercedesy (pierwsza trójka jedzie teraz na najszybszym i najszybciej zużywającym się ogumieniu soft). Samochód bezpieczeństwa opuszcza tor po 32 okrążeniu. Na torze w swoim bezpośrednim sąsiedztwie pozostaje piętnastu kierowców.

Grand Prix Rosji

Mimo straty oscylującej w okolicy jednej sekundy Leclerc nie może znaleźć sposobu na wyprzedzenie Bottasa, a dłuższa jazda w takim układzie może sprawić, że jego Ferrari zacznie się przegrzewać. W tym czasie kolejne pozycje zdobywa Albon, który startował z alei serwisowej: miejsce dziesiąte, dziewiąte, ósme, siódme, na 42 okrążeniu szóste. Okrążenie 45: Hamilton prowadzi z przewagą prawie 4,5 sekund nad Bottasem i prawie 5,5 sekund nad jedynym kierowcą Ferrari na torze. Okrążenie 47: kara doliczenia pięciu sekund dla Magnussena na miejscu ósmym za ścięcie toru na drugim zakręcie. Okrążenie 48: Albon przeprowadza udany atak na Sainza i awansuje na miejsce piąte. Trzy okrążenia do końca: Leclerc oddalił się od Bottasa na ponad dwie sekundy, do lidera traci prawie siedem sekund. Wyścig, który był w rękach Ferrari zbliża się do finału, w którym dominacja Mercedesa na Sochi Autodrom pozostanie nietknięta.

Grand Prix Rosji

Tegoroczne Grand Prix Rosji zakończyło się zwycięstwem Lewisa Hamiltona w Mercedesie, który zdobył również jeden punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu. Kolejne pozycje zajęli: Bottas w Mercedesie, Leclerc w Ferrari, Verstappen i Albon w Red Bullach, Sainz w McLarenie, Perez w Racing Point, Norris w McLarenie, Magnussen w Haasie i Hulkenberg w Renaulcie. Na pięć wyścigów przed końcem sezonu Hamilton powiększył swoją przewagę nad Bottasem z 65 do 73 punktów, a Mercedes zwiększył dystans do Ferrari ze 133 do 162 punktów. Do zdobycia zostało maksymalnie 130 punktów przez jednego kierowcę i maksymalnie 220 przez jeden zespół. Kolejny wyścig, Grand Prix Japonii, odbędzie się trzynastego października.

Klasyfikacja generalna kierowców
Lewis Hamilton (Mercedes)322 pkt.
Valtteri Bottas (Mercedes)249 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)215 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)212 pkt.
Sebastian Vettel (Ferrari)194 pkt.
Pierre Gasly (Red Bull)69 pkt.
Carlos Sainz (McLaren)66 pkt.
Alexander Albon (Toro Rosso)52 pkt.
Lando Norris (McLaren)35 pkt.
Daniel Ricciardo (Renault)34 pkt.
Nico Hulkenberg (Renault)34 pkt.
Daniil Kvyat (Toro Rosso)33 pkt.
Sergio Perez (Racing Point)33 pkt.
Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)31 pkt.
Kevin Magnussen (Haas)20 pkt.
Lance Stroll (Racing Point)19 pkt.
Romain Grosjean (Haas)8 pkt.
Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)4 pkt.
Robert Kubica (Williams)1 pkt.
George Russell (Williams)0 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów
Mercedes571 pkt.
Ferrari409 pkt.
Red Bull Racing Honda311 pkt.
McLaren Renault101 pkt.
Renault68 pkt.
Scuderia Toro Rosso Honda55 pkt.
Racing Point BWT Mercedes52 pkt.
Alfa Romeo Racing Ferrari35 pkt.
Haas Ferrari28 pkt.
Williams Mercedes1 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Rosji na forumMercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ na forumFerrari SF90 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij