Ford Puma Rally1 - Technologia hybrydowa
Coraz większymi krokami do rajdowych mistrzostw świata zbliżają się samochody nowej generacji, na pokładzie których oprócz silników spalinowych znajdą się silniki elektryczne. Hybrydy klasy Rally1 zajmą najwyższe miejsce na drabince WRC i zachęcą producentów do zmiany zainteresowań. Ford w takich okolicznościach zrobi rajdówkę z Pumy.
Dwadzieścia lat temu pod nazwą Puma skrywało się małe, stylowe coupe o długości niespełna czterech metrów, a dwa lata temu Puma wróciła na rynek w otoczce małych kontrowersji pod zupełnie inną postacią, pod postacią pięciodrzwiowego crossovera. Pod koniec ubiegłego roku ofertę wzbogacono o usportowioną odmianę ST, w której wylądowała 200-konna jednostka napędowa, a teraz Pumę przekształcono w rasowy samochód rajdowy. Samochód klasy Rally1, najwyższej kategorii rajdowych mistrzostw świata, przygotowywany jest na przyszłoroczny sezon we współpracy z zakładami M-Sport, które są partnerem Forda niemal nieprzerwanie od dwudziestu pięciu lat. Prototyp w barwach ekipy M-Sport Ford World Rally Team zadebiutował w tym tygodniu podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.
Na układ napędowy w modelu Puma Rally1 składa się turbodoładowany, spalinowy silnik o pojemności 1,6 litra z rodziny EcoBoost, silnik elektryczny o mocy 100 kilowatów - prawie 136 koni mechanicznych - oraz baterie o pojemności 3,9 kilowatogodziny. Układ hybrydowy waży 95 kilogramów i chłodzony jest cieczą oraz powietrzem. Jego głównym zadaniem jest wspomaganie przyspieszenia: aplikowane zastrzyków mocy trwających do trzech sekund. Ale nie tylko: z pomocą wyłącznie silnika elektrycznego będzie można pokonywać stefy miejskie lub parki serwisowe. Baterie mogą być ładowane w trakcie jazdy za pomocą systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania oraz wytracania prędkości, a także na postoju z zewnętrznego źródła zasilania, podobnie jak w zwykłych hybrydach typu plug-in. Na tym nowości nie koniec: od przyszłego roku samochody grupy Rally1 będą korzystać wyłącznie z paliw nie pochodzących ze źródeł kopalnianych, z paliw wytwarzanych ze składników syntetycznych i biodegradowalnych. Dostarczy je irlandzkie P1 Racing Fuels.
Nowa Puma Rally1 zastąpi na rajdowych szlakach Fiestę WRC M-Sport, która startuje od sezonu 2017 i która ma na koncie dwa tytuły mistrzów świata wśród kierowców i jeden wśród konstruktorów. Nowe maszyny w porównaniu do swoich poprzedników mają wyróżniać się także uproszczonym pakietem aerodynamicznym, zawieszeniem, zbiornikiem paliwa, chłodzeniem hamulców i brakiem aktywnego mechanizmu różnicowego. Napęd na wszystkie cztery koła przenosić będą 5-stopniowe skrzynie biegów zamiast 6-stopniowych. Głównymi rywalami zespołów Forda będą ekipy korzystające z maszyn Toyoty oraz Hyundai'a, a sezon 2022 ma rozpocząć się tradycyjnie od zimowego Rajdu Monte Carlo. Pierwsze hybrydy mają opanować rajdowe mistrzostwa świata na trzy lata: nowe regulacje mają obowiązywać do sezonu 2024 włącznie. Za produkcję i zaopatrzenie marek w standardowe układy hybrydowe odpowiedzialne w tym czasie będzie Compact Dynamics, jeden z oddziałów niemieckiej grupy Schaeffler, która działa w przemyśle samochodowym od 1946 roku.
Źródło/zdjęcia: Ford, m-sport.co.uk, wrc.com Ford Puma Rally1 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum