Aktualności
05.05.2022

Ferrari SP48 Unica Dynamiczna płynność

Fabrykę w Maranello opuściło kolejne, unikatowe Ferrari, które powstało w ramach prowadzonego od kilkunastu lat programu projektów specjalnych na indywidualne zamówienia. Samochód, którego szczęśliwy właściciel mógł od razu skorzystać z fabrycznego toru testowego Fiorano, zbudowano na bazie produkowanego seryjnie coupe F8 Tributo.

Najnowsza super produkcja Ferrari nosi oznaczenie SP48 Unica i może sugerować, że liczba projektów specjalnych przekroczyła już pięćdziesiąt. Samochodów, które do tej pory upubliczniono jest tylko kilkanaście, a zapewne drugie tyle pozostaje schowane w garażach kolekcjonerów i być może usłyszymy o nich dopiero za kila lat. Jeszcze inna część projektów z różnych powodów nie doszła w ogóle do skutku. Właściciel SP48, w którego garażu znajduje się kilkadziesiąt innych samochodów włoskiej marki, zażyczył sobie sportowego coupe w nowoczesnym stylu, nawiązującym bezpośrednio do najnowszych aut ze stajni Ferrari, jak 296 GTB czy Roma.

Zdjęcie Ferrari SP48 Unica

SP48 Unica jest pierwszym, upublicznionym specjałem Ferrari, który został zbudowany na bazie produkowanego od 2019 roku coupe F8 Tributo. Zupełnie nowa karoseria Berlinetty zwraca uwagę przede wszystkim osłonami wlotów powietrza z siatką sześciokątnych otworów, które zaprojektowano z wykorzystaniem proceduralno-parametrycznych algorytmów komputerowych, brakiem tylnej szyby, która zniknęła na rzecz wielkiej pokryty komory silnika oraz miniaturowymi światłami z tyłu. Przy okazji zmiany karoserii udało się przemieścić intercoolery w bocznej części samochodu i o kilkanaście procent zredukować opory powietrza. Największą nowością w kabinie są obicia z perforowanej laserowo Alcantary.

Zdjęcie Ferrari SP48 Unica

W ramach projektów specjalnych Ferrari w warstwę technologiczną ingeruje w możliwie minimalnym stopniu i trzyma się produkcyjnych rozwiązań. Oznacza to, że zbudowaną tylko w jednym egzemplarzu maszynę napędza umieszczone centralnie, podwójnie turbodoładowana, widlasta ósemka o pojemności 3,9 litra, która rozwija aż 720 koni mechanicznych i 770 niutonometrów. Napęd wyłącznie na tylne koła przenosi automatyczna skrzynia o siedmiu biegach. W przypadku F8 Tributo pozwalało to na przekroczenie prędkości stu kilometrów na godzinę w niecałe trzy sekundy, rozwinięcie 200 km/h w niecałe osiem sekund i osiągnięcie prędkości maksymalnej 340 kilometrów na godzinę.

Skomentuj na forumUdostępnij