Aktualności
21.05.2022

Porsche SVRSR Hoonipigasus Setne Pikes Peak

Do tegorocznej edycji Pikes Peak International Hill Climb pozostało jeszcze tylko pięć tygodni i jeden dzień. Klasyczny wyścig górski na słynny szczyt w Kolorado zostanie zorganizowany w tym roku po raz setny! Na starcie zobaczymy między innymi Kena Blocka, specjalnie dla którego zbudowano potworne Porsche SVRSR o przydomku Hoonipigasus.

Pikes Peak International Hill Climb to jedna z najstarszych rywalizacji motorowych na świecie. Pierwsza edycja miała miejsce w 1916, a rywalizację przerywały tylko pierwsza i druga wojna światowa. W morderczej wspinaczce na Pikes Peak, rozgrywanej w kilku klasach na dwóch i czterech kołach, wygrywali między innymi Mario Andretti w Chevrolecie, Michele Mouton i Walter Rohrl w Audi Sport Quattro, Ari Vatanen w Peugeocie 405 Turbo 16 i Nobuhiro Tajima w samochodach Suzuki, a w ostatnich latach Sebastien Loeb w Peugeocie 208 T16 oraz Romain Dumas w prototypie Norma M20 oraz elektrycznym Volkswagenie ID R. W sezonie 2002 luźną trasę Pikes Peak International Hill Climb zaczęto pokrywać asfaltem i do roku 2012 utwardzono ją na całej długości. Dumas w elektrycznym Volkswagenie pokonał są w rekordowym czasie niespełna ośmiu minut.

Zdjęcie Porsche SVRSR Hoonipigasus

Każdego roku o nowy rekord przejazdu i zwycięstwo w najbardziej ekstremalnej klasie o wymownej nazwie Unlimited walczy kilku kierowców w specjalnie przygotowanych maszynach. W tym roku wśród nich znajdzie się Ken Block w Porsche SVRSR. Pojazd na bazie modelu 911 z silnikiem przesuniętym przed tylną oś, napędem przenoszonym na wszystkie cztery koła i różowym malowaniem wzorowanym na prototypie 917/20 z początku lat siedemdziesiątych został przygotowany przez zakłady BBi Autosport, Hoonigan i Hoonigan Racing Division. Samochód waży tylko około 1000 kilogramów, napędzany jest turbodoładowanym, 4-litrowym silnikiem o mocy przekraczającej 1400 koni mechanicznych i wyposażony został w adaptacyjne zawieszenie, którego charakterystyka zmienia się dzięki systemowi bazującemu na czujnikach GPS i zeszłorocznej telemetrii przejazdu całej trasy.

Zdjęcie Porsche SVRSR Hoonipigasus

Tegoroczna, setna edycja Pikes Peak International Hill Climb odbędzie się już 26 czerwca. Wyścig zaczyna się na poziomie 2862 metrów nad poziomem morza i kończy na wierzchołku mierzącym 4302 metry nad poziomem morza po pokonaniu 156 zakrętów na odcinku dwudziestu kilometrów (różnica poziomów: aż 1440 metrów). Górksa wspinaczka jest szczególnie trudna dla silników spalinowych, którym po prostu brakuje powietrza. Kalkulacje wskazują, że moc Hoonipigasusa na samym szczycie spadnie w rozrzedzonym powietrzu do tylko około 800 koni mechanicznych. Block, który w PPIHC starował już kilkanaście lat temu, ale w znacznie niższej klasie, celuje w zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. W grupie Unlimited znajdzie się kilkunastu kierowców. Ich maszyny to między innymi ponad 1000-konna Toyota Tacoma, specjały na bazie bolidów włoskiego Wolf Racing Cars oraz amerykański prototyp Enviate Hypercar Evo z potencjałem na... ponad 3000 koni mechanicznych!

Skomentuj na forumUdostępnij