Porsche SVRSR Hoonipigasus - Setne Pikes Peak
Do tegorocznej edycji Pikes Peak International Hill Climb pozostało jeszcze tylko pięć tygodni i jeden dzień. Klasyczny wyścig górski na słynny szczyt w Kolorado zostanie zorganizowany w tym roku po raz setny! Na starcie zobaczymy między innymi Kena Blocka, specjalnie dla którego zbudowano potworne Porsche SVRSR o przydomku Hoonipigasus.
Pikes Peak International Hill Climb to jedna z najstarszych rywalizacji motorowych na świecie. Pierwsza edycja miała miejsce w 1916, a rywalizację przerywały tylko pierwsza i druga wojna światowa. W morderczej wspinaczce na Pikes Peak, rozgrywanej w kilku klasach na dwóch i czterech kołach, wygrywali między innymi Mario Andretti w Chevrolecie, Michele Mouton i Walter Rohrl w Audi Sport Quattro, Ari Vatanen w Peugeocie 405 Turbo 16 i Nobuhiro Tajima w samochodach Suzuki, a w ostatnich latach Sebastien Loeb w Peugeocie 208 T16 oraz Romain Dumas w prototypie Norma M20 oraz elektrycznym Volkswagenie ID R. W sezonie 2002 luźną trasę Pikes Peak International Hill Climb zaczęto pokrywać asfaltem i do roku 2012 utwardzono ją na całej długości. Dumas w elektrycznym Volkswagenie pokonał są w rekordowym czasie niespełna ośmiu minut.
Każdego roku o nowy rekord przejazdu i zwycięstwo w najbardziej ekstremalnej klasie o wymownej nazwie Unlimited walczy kilku kierowców w specjalnie przygotowanych maszynach. W tym roku wśród nich znajdzie się Ken Block w Porsche SVRSR. Pojazd na bazie modelu 911 z silnikiem przesuniętym przed tylną oś, napędem przenoszonym na wszystkie cztery koła i różowym malowaniem wzorowanym na prototypie 917/20 z początku lat siedemdziesiątych został przygotowany przez zakłady BBi Autosport, Hoonigan i Hoonigan Racing Division. Samochód waży tylko około 1000 kilogramów, napędzany jest turbodoładowanym, 4-litrowym silnikiem o mocy przekraczającej 1400 koni mechanicznych i wyposażony został w adaptacyjne zawieszenie, którego charakterystyka zmienia się dzięki systemowi bazującemu na czujnikach GPS i zeszłorocznej telemetrii przejazdu całej trasy.
Tegoroczna, setna edycja Pikes Peak International Hill Climb odbędzie się już 26 czerwca. Wyścig zaczyna się na poziomie 2862 metrów nad poziomem morza i kończy na wierzchołku mierzącym 4302 metry nad poziomem morza po pokonaniu 156 zakrętów na odcinku dwudziestu kilometrów (różnica poziomów: aż 1440 metrów). Górksa wspinaczka jest szczególnie trudna dla silników spalinowych, którym po prostu brakuje powietrza. Kalkulacje wskazują, że moc Hoonipigasusa na samym szczycie spadnie w rozrzedzonym powietrzu do tylko około 800 koni mechanicznych. Block, który w PPIHC starował już kilkanaście lat temu, ale w znacznie niższej klasie, celuje w zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. W grupie Unlimited znajdzie się kilkunastu kierowców. Ich maszyny to między innymi ponad 1000-konna Toyota Tacoma, specjały na bazie bolidów włoskiego Wolf Racing Cars oraz amerykański prototyp Enviate Hypercar Evo z potencjałem na... ponad 3000 koni mechanicznych!
Źródło/zdjęcia: ppihc.org, hooniganracing.com Porsche SVRSR Hoonipigasus na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum